Mensen die de ambitie hebben om een eigen zaak te starten, steken vaak veel tijd in het ontwikkelen van hun plan. Ze zetten alle ‘voors’ en ‘tegens’ naast elkaar, verkennen de markt en denken hun product of dienst uit tot in de puntjes. Na maanden en maanden wikken en wegen, denken en schrijven gaan ze eindelijk van start. Het product of de dienst is af, de website staat en ze hebben precies in hun hoofd waar ze over 3 jaar willen staan. Het leven als ondernemer kan beginnen! …. En dan is het stil…
Want er blijkt helemaal geen behoefte te zijn aan hun product. Of er zijn twintig ‘concurrenten’ in hun omgeving die exact hetzelfde aanbieden. Of er blijkt tóch niet zoveel animo nu mensen geld moeten betalen voor hun product of dienst. Na enkele maanden ploeteren geven de ondernemers de pijp aan Maarten. Ze gaan weer solliciteren.

Het schip in…
Waar ging het mis? Ze hadden toch een goed uitgedacht plan? En toen ze aan vrienden, kennissen en collega’s vroegen of er een markt was voor hun product of dienst beaamden ze dat. Ik denk dat deze ondernemers té veel tijd gestoken hebben in het ontwikkelen van hun plan. Ze hebben een schip getekend, hem gebouwd, geverfd, bemanning op het schip gezet en zijn toen pas gaan kijken of het schip ook kon varen. Bleek het schip niet eens te blijven drijven! Hoe hard je dan ook probeert om het schip naar de andere kant van het water te brengen… het gaat je toch niet lukken. Ga je eerder testen, dan was je veel sneller tot de ontdekking gekomen dat materiaal A niet werkt en dat materiaal B niet alleen duurzamer is, maar ook beter blijft drijven. Al doende leert men.

Edison

Testen en ontwikkelen
Wist je dat Thomas Edison meer dan duizend mislukkingen op zijn naam heeft staan? Maar door dat hij de moed niet op gaf en bleef testen en ontwikkelen heeft hij uiteindelijk prachtige dingen ontdekt! Zet kleine stapjes en ga snel ‘de boer op’. Loopt jouw onderneming niet? Draait jouw product of dienst niet? Dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Misschien deugt je product of dienst (nog) niet. Is er minder vraag naar dan dat je dacht. Misschien heb je de verkeerde doelgroep gekozen of weet jouw doelgroep jou niet te vinden. Misschien zit je op de verkeerde locatie, is je vraagprijs te hoog of juist te laag. Of heb je gewoonweg nog meer tijd nodig om tot bloei te komen.

Kleine stapjes
Wanneer je kleine stapjes zet en je product of dienst telkens bijschaaft, heb je veel meer kans om een succesvol bedrijf in de markt te zetten. Een schip dat helemaal af is, kun je immers moeilijker aanpassen. Het leuke aan deze methode is dat je razendsnel aan de slag kunt en je bedrijf met de week ziet groeien en ontwikkelen. Misschien eindig je wel met een totaal ander bedrijf, product of dienst dan je in het begin voor ogen had. Maar wel met een bedrijf waar vraag naar is!

Ben jij benieuwd of ondernemen iets voor jou is? Dan is een brainstormsessie bij Moor Communicatie iets voor jou. Samen kijken we naar je bedrijf of je bedrijfsidee en je doelgroep. Stapje voor stapje ontwikkelen we een communicatieplan dat jouw bedrijf laat groeien. Meer weten? Stuur een mailtje naar info@moorcommunicatie.nl

—-
Moor Breekt de week is de wekelijkse column van Maartje Bertens (Moor Communicatie). Moor Communicatie maakt moeilijke teksten begrijpelijk, toegankelijke en aantrekkelijk.

-->