Ik was 24 jaar toen ik mijn bedrijf inschreef bij de KvK. Ondanks de vele ondernemers in mijn familie was ik zelf nog niet overtuigd van mijn ondernemersgeest. Het leek me gewoonweg ‘wel leuk’ en beter dan werken in loondienst. Daar liep ik vaak tegen de grenzen van mijn functie aan. Daar schreef ik complete verbeterplannen, bedacht ik communicatietrajecten en hield ik me bezig met storytelling, branding en social mediacampagnes. Terwijl er ‘communicatiemedewerker’ op mijn loonstrookje stond en de baas het liefste had dat ik me gewoon aan mijn functieomschrijving hield. Ik wilde meer. Sneller. Beter. Leuker. Ondernemen leek me een prima oplossing. En beviel het me niet… dan ging ik toch gewoon weer ergens in loondienst werken? Dat moment is er niet meer gekomen. Want het was léuk en ondernemen ging (en gaat) me steeds beter af. In het begin was het bikkelen. Ik wist helemaal níks van ondernemen. Maar, al doende leert men zullen we maar zeggen 😉

Werkplek

Ik verwierf mijn eerste klanten, zette een eigen administratie op, nam een boekhouder in de arm (sommige dingen moet je gewoon niet zelf willen doen), maakte eigen promotiemateriaal en ging naar netwerkbijeenkomsten. Soms voelde ik me verlegen, was ik niet zeker van mijn zaak of te ongeduldig. Ook was het wennen dat ik geen vaste werktijden meer had. Ochtend, middag en avond, week en weekend liepen naadloos in elkaar over. Maar ook hiervoor geldt: al doende leert men. Mede dankzij mijn hond Sammie kwam er toch nog ritme. En ook wist ik zelf beter mijn grenzen te bewaken. Dat flexibele rooster biedt overigens ook veel voordelen: je kunt lekker makkelijk schuiven en je programma aanpassen. Voel je je een keer niet zo lekker, dan doe je wat rustiger aan. Gaat het juist goed? Dan pak je er wat extra taken bij. Is het druilerig buiten, dan blijf je lekker binnen. Plotseling mooi weer? Snel met de hond naar de duinen!

Al snel bleek dat er meer mensen van de voordelen van ondernemen gehoord hadden. Het aantal ZZP’ers groeit (nog steeds) gestaag en ook het aantal communicatie- en tekstbureaus is niet op één hand te tellen. Sterker nog: alleen in Tilburg zijn er al tientallen. Maar waarom zou je deze bureaus zien als concurrentie? Door te kiezen voor een eigen werkwijze, een specialisatie en klantenkring, ben je geen concurrenten van elkaar. Je zit niet of amper in elkaars vaarwater. Je kunt zelfs van elkaars kwaliteiten gebruik maken. Daarom heb ik laatst met twee anderen ondernemers een ‘intervisieclub’ gevormd. We gaan samen lunchen, wisselen ervaringen uit en zijn op de hoogte van elkaar specialiteiten. Zo wordt het mogelijk om opdrachten uit te wisselen als je het zelf te druk hebt of wanneer je denkt dat een opdracht beter bij een ander past.

Kortom: ondernemen bevalt me goed! Ben jij ondernemer en heb je nog tips (boektips, interessante artikelen, handige apps, niet-te-missen-cursussen?), deel ze dan hieronder!

Wil jij weten of het ondernemerschap bij jou past? Ik deel graag mijn ervaringen en tips met je! Stuur een mailtje naar info@moorcommunicatie.nl
—-

Moor Breekt de week is de wekelijkse column van Maartje Bertens (Moor Communicatie). Moor Communicatie maakt moeilijke teksten begrijpelijk, toegankelijke en aantrekkelijk.

 

-->