Wat slécht! Af en toe kom je combinaties tegen die raar, vergezocht of gewoonweg niet van toepassing zijn. Bij ons in de buurt staat een busje met daarop de slogan: “Echte mensen, echte oplossingen”. Dan vraag ik me af: wat of wie zijn ‘echte’ mensen? Échte mensen? Krijg je bij dit bedrijf geen robots, maar mensen van vlees en bloed? Of maakt dit bedrijf onderscheid tussen mensen en échte mensen. (“Nee sorry, we kunnen je niet aannemen voor deze functie. Bij ons bedrijf werken namelijk alleen échte mensen…”)

Naast vaag taalgebruik zie je ook combinaties die gewoonweg niet van toepassing zijn. Laatst reed ik op de snelweg en zag ik boven mij op het elektronische bord de boodschap: “Houd je aan de snelheid in de bebouwde kom”. Op dat moment had ik nog 100 kilometer snelweg te gaan… en er was in de omtrek geen ‘bebouwde kom’ te bekennen. Zet zo’n boodschap dan na een afslag of bij het naderen van een bebouwde kom. Maar de meeste verbazing wekte een busje dat ik ergens in Tilburg geparkeerd zag staan. Op het busje van een bedrijf dat bedden levert, stond een mevrouw afgebeeld die aan een softijsje likte. Dan vraag ik je… waar/wat is de link? Of het enorme billboard dat de naam BILlboard wel erg letterlijk nam: er stonden gigantische vrouwenbillen op afgebeeld. ‘Rete goede prijzen’ stond er onder…

…Te slecht, te ver, te vaag of gewoonweg ‘n.v.t.’.

Wat is wel logisch? ‘Communicatie á la Johan’: houd het simpel, zorg voor een goede, logische link en een humoristische inslag.
Vraag aandacht voor je boodschap of product op een toepasselijke, originele manier. Leer van onderstaande voorbeelden:

Een advertentie in een Skatepark in Kopenhagen (in de herfst)

Skatepark
Een advertentie van Unicef

Unicef
IKEA spot met haar eigen imago (makkelijk in elkaar te zetten)

DIY Ikea Logo
En als afsluiter een originele scheidingsadvocaat.

Scheiding

Hoe promoot jij jouw bedrijf? Hoe vraag jij aandacht voor jouw product, dienst of bedrijf?  Ga met Moor Communicatie op zoek naar een leuke, originele link!

—-
Moor Breekt de week is de wekelijkse column van Maartje Bertens (Moor Communicatie). Moor Communicatie maakt moeilijke teksten begrijpelijk, toegankelijke en aantrekkelijk.

-->