Wij helpen klanten écht
Voor mijn werk interview ik met grote regelmaat enthousiaste ondernemers. Ze praten honderduit over hun werk, werkzaamheden, passie, klanten en visie op de toekomst. En ze vallen allemaal stil bij de volgende vraag:
‘Wat maakt jullie uniek? Anders dan alle andere bakkers/uitzendbureaus/adviesbureau/sieradenwebshops?’

Wat maakt jouw bedrijf uniek?
‘Ehhh…’, ‘Moeilijke vraag’, ‘Oef ja, dat is altijd een lastige!’… Meestal volgt er zoiets als ‘Bij ons is de klant koning. Wij helpen de klanten écht.’ Of iets over de geweldige service. Net als bij al die anderen. Écht uniek zijn is razend moeilijk. Want hoe onderscheid jij je tussen ál die ander bedrijven en zzp’ers? Wat doe jij écht anders dan de rest? Waarom komen klanten speciaal naar jou toe? Precies! Ze komen voor jou!

Jij bent het uithangbord van je bedrijf. Altijd. Dus ook als je met je bedrijfsauto door de stad scheurt, als je met ongewassen haren je hond uitlaat of je een dagje wat minder voelt. Een klant baseert zijn of haar gevoel over jouw bedrijf op het gevoel dat JIJ hem of haar geeft. En dat je product of dienst uiteindelijk aan de verwachtingen voldoet is mooi meegenomen.

De vraag ‘wat maakt jouw bedrijf uniek?’ laat ik tegenwoordig dus maar vallen. In plaats daarvan kies ik voor: ‘waarom kiest een klant voor jou?’

—-
Moor Breekt de week is de wekelijkse column van Maartje Bertens (Moor Communicatie). Moor Communicatie maakt moeilijke teksten begrijpelijk, toegankelijke en aantrekkelijk.

-->