Misschien wel onze beste boxspring ooit…

Laatst hoorde ik de nieuwe reclame van IKEA op de radio. Ze hebben een nieuwe boxspring ontwikkeld en het is ‘misschien wel hun beste boxpring ooit’. De reclame zette me aan het denken. ‘Misschien?’ ‘Misschien wel, misschien niet… ach eigenlijk hebben we geen idee of het onze beste boxspring ooit is….’

Ikea

Het woord ‘misschien’ laat ruimte open voor ontwikkeling. IKEA laat daarmee zien nog niet uitgegroeid te zijn. Er kan nog een betere versie komen. Maar als consument heb ik helemaal niks aan het woord ‘misschien’. Misschien is het bed net zo goed als of zelfs minder goed dan haar voorgangers. Dan ga ik toch geen nieuwe versie kopen? Of ‘misschien’ komen ze over twee maanden wel met een 2.0 versie, aangezien het toch nét niet hun beste boxspring ooit was.

Een beetje bescheidenheid is natuurlijk prachtig. Consumenten prikken zó door gladde salespraatjes heen. Als ik op Facebook lees dat iemand een ‘onvoorstelbaar goed en vreselijk nuttig webminar gaat geven dat mijn leven zal veranderen’ dan geloof ik er geen snars van. Het voorbeeld van IKEA is een ander uiterste. Ik ben ervan overtuigd dat je als bedrijf sterk in je schoenen mag staan. Overtuigd zijn van je eigen ontdekkingen en ontwikkelingen. Als het je beste boxspring is, dan is het je beste boxspring PUNT. Ik hoop zelfs dat je niets minder dan je beste boxpring op de markt brengt. Prijs je nieuwe product of dienst met de juiste toon, woordkeuze en het juiste gevoel aan. Overdrijf niet, maar laat wel weten dat je er bent.

-->