It’s all in the name?

Afgelopen jaar hebben een vader en moeder hun kind ‘Godmother’ genoemd. Godmother! Maar er is ook een ‘papi’ geboren, een ‘Shudairickson’, een ‘Amen’ en een ‘Blessing-VirginYah’. Klinkt overigens wel lekker hoor: VirginYah, laat je broer een los! Shudairickson, hier komen! Ik vraag me écht af of die ouders na negen maanden wikken en wegen dachten: ja dit is ‘m! We noemen ons kind ‘papi’. Dat levert ‘m vast een leuk leven op. Zonder gepest en zonder rare blikken tijdens een sollicitatiegesprek.

Maar niet alleen bij babynamen gaan wij Nederlanders los. Want tja, bij het bepalen van een bedrijfsnaam staat het ook vrij om te kiezen wat je leuk vindt. Daarom is het verstandig om GOED na te denken over je bedrijfsnaam. Past de naam bij je eigen naam (handig als je de telefoon op neemt)? En hoe klinkt de naam als je hem in het Engels uitspreekt? Daar hebben ze bij ‘Boring Business Systems’ volgens mij niet over nagedacht. Of wat dacht je van ‘Babydump’. Niet echt een leuke, aantrekkelijke naam voor (aanstaande) ouders.

En dan heb je nog de vage namen. Uit onderzoek blijft dat 70% van de Nederlanders bij de naam ‘Selexyz’ denkt aan een afslankmiddel, een zoekmachine of een postorderbedrijf in erotische artikelen. Ga je dan, met je boekhandel. En dat terwijl Selexyz een heel ruim budget uitgetrokken heeft voor reclamecampagnes. En waar denk jij aan bij ‘De Specialistenwinkel’? Blijkt dat je er o.a. lampen kunt kopen! (…en dus geen specialisten).

Een vage, rare of ontoepasselijke naam is niet alleen moeilijk te onthouden door je klant. Een ‘verkeerde’ naam kan een verkeerde associatie oproepen. Lange, rare namen zijn slecht te vinden (denk aan spelfouten). Korte algemene namen zijn daarentegen vaak al bezet. Zoek daarom naar de gulden middenweg. Een naam die past bij het bedrijf, bij het imago, bij jou, bij de branche, bij je doelgroep en niet te vergeten: bij wat je doet!

Hieronder wat goede (grappige) en minder goede voorbeelden (ook erg grappig)

blog27

-->