Studentenvoordeel voor iedereen! Huh?

Laatst hoorde ik de reclame van het bedrijf ‘Student Mobiel’ op de radio. Interessant! Een telecomaanbieder die een duidelijke doelgroep kiest: studenten. Ik nam aan dat ze zich richten op zaken waar studenten baat bij hebben. Veel whatsappen en weinig sms’en, veel internetten en zo nu en dan een lang telefoongesprek naar mama. Of misschien wel een speciaal tarief voor studenten, een mogelijkheid om pas ná de ontvangst van je ‘stufi’ je factuur te betalen of korting op studieboeken bij het afsluiten van een abonnement.

blog26

Maar nee. Student Mobiel promoot haar business met de slogan: Student Mobiel, studentenvoordeel voor iedereen!

Huh? Studentenvoordeel voor iedereen? Wat is dan het voordeel van het feit dat het bedrijf ‘Student Mobiel’ heet? Waarom heten ze dan niet gewoon ‘Iedereen Mobiel’? Tweeverdieners stroom, stroom voor iedereen! Eenpersoons wasmachine, wast voor meerdere personen! Maaltijden voor ouderen, eten voor iedereen!

Persoonlijk vind ik het altijd erg fijn als mensen een specialisme kiezen. Als ze durven te kiezen voor een doelgroep, een productgroep of een specialiteit. Als ze durven te zeggen: door me te specialiseren loop ik misschien wat (algemene) klanten mis, maar kan ik me wel helemaal focussen op mijn klant en kan ik juist die groep perfect bedienen. Ik vind het mooi als een dierenwinkel zich richt op gezonde voeding voor dieren. Of als een coach zich specialiseert in vrouwelijke ondernemers. Of als een telecomaanbieder zegt dat ze er speciaal zijn voor studenten.

Wanneer zo’n bedrijf in alle communicatie-uitingen laat doorklinken wat zij voor hun klant kunnen betekenen, waarom iemand juist bij hen moet zijn en wat hen anders maakt dan anderen dan is je boodschap helder. Ga je je eigen bedrijfsnaam tegen spreken? Zeg je kwaliteit te leveren en doe je dit niet? Beloof je goede service maar laat je klanten eeuwig wachten op een antwoord? Of verwar je jouw doelgroep met gemixte signalen? Dan kost je dit klanten, zo niet je kop. Want niemand weet meer hoe het zit. Kies een heldere doelgroep en communiceer helder, dat voorkomt een hoop ongemak!

-->