Met Frozenfiguurtjes? Of toch maar de ‘gewone’?

Ahhh keuzestress!

Je staat in de supermarkt voor het rek met ontbijtproducten. Dat rek is maar liefst zes meter(!) lang. Dat komt omdat er diverse producten zijn waarmee je kunt ontbijten: brood, crackers, muesli, cornflakes (keuzemoment 1). Daarnaast heb je de A-merken, B-merken en huismerken (keuzemoment 2). En dan heb je nog 180 verschillende varianten per product. Gewone cornflakes, magere cornflakes, zonder suiker, met chocola, zonder gluten, met extra eiwitten, zonder geur-, kleur- en smaakstoffen, met leuke Frozenfiguurtjes, in-een-handige-meeneem-verpakking, in een groot voordeelpak (keuzemoment 3). En er is niemand die me kan helpen bij het maken van deze keuzes. De keuzestress slaat toe en voor ik het weet reik ik met mijn hand naar mijn oude vertrouwde merk, met ‘gewone cornflakes’. Als ik bij de kassa sta, merk ik dat mijn hele winkelmandje vol ligt met al mijn favorieten. Kortom: de artikelen die ik altijd koop.

blog25

Uit onderzoek is gebleken dat mensen keuzestress krijgen als je ze te veel aanbiedt. Het blijkt dat mensen maar zeven producten goed met elkaar kunnen vergelijken, daarna wordt het onze hersenen teveel. Hoe meer informatie we over het product krijgen, hoe meer onze hersenen in de war raken. Daarnaast blijkt uit het onderzoek ‘paradox of choice’ (2000) dat een groter assortiment jamsoorten wél meer mensen naar de winkel lokt, maar tot minder kopers leidt.

Volgens mij geldt hetzelfde voor bedrijven. Bezoek ik een website en staat daar dat iemand zowel voetmassages als geurkaarsen aanbiedt, dan raak ik in de war. “We verhuren tafels, maar repareren ook lampen!” “Bij ons kunt u terecht voor de lekkerste wijnen en we hebben ook schoenen.” Vooral mensen in de dienstensector zijn er goed in: heel veel verschillende zaken aanbieden. Als die zaken met elkaar te maken hebben, dan kan ik het me voorstellen: kaas en een kaasplank aanbieden, een nagelbehandeling én het lakken van nagels, een loopbaantraject én een CV-check. Het wordt minder helder wanneer de aangeboden diensten vrijwel niks met elkaar te maken hebben. Vaak doen mensen dit om hun klanten een groot, divers aanbod te doen. ‘Dan zit er altijd wel iets tussen’. Maar de klanten van tegenwoordig hebben het druk, willen snel en goed geholpen worden, door iemand die er verstand van heeft. Daarom gaan ze naar een kaasspeciaalzaak, naar een biologische slager en naar een schoenenzaak gespecialiseerd in sneakers.

In die zaken is het aantal producten te overzien en de presentatie vaak een stuk aantrekkelijker en overzichtelijker. Daarnaast weten de medewerkers vaak meer over de producten. Hetzelfde geldt volgens mij overigens ook voor digitale shops en websites: hoe overzichtelijker hoe beter. Liever vier duidelijke producten en/of diensten, dan ontelbaar veel mogelijkheden. Een helder en beknopt dienst-/productoverzicht geeft de klant rust of dit nu online of offline (in een winkel) is. Daarnaast is de kans op verkoop/aankoop groter. Bied je namelijk alleen sneakers aan in plaats van schoenen, voetmassages én kledingrekken, dan weet je zeker dat de klant die jouw winkel (digitaal of fysiek) bezoekt ook écht geïnteresseerd is in sneakers en niet ‘alleen maar even een kijkje komt nemen’. Zo verklein je de kans op ‘kijken, kijken, niet kopen’.

Meer Moor Breekt de Week? Op mijn nieuwe website (die volgende week live gaat) kun je je abonneren op mijn blog. To be continued…!

-->