Uitdagingen op het gebied van

medewerkers

Werken in de zorg ziet er nu heel anders uit dan 30 jaar geleden. En het zal over 30 jaar wéér heel anders zijn. Dan zal 1 op de 4 mensen in de zorgsector moeten werken om in de groeiende zorgvraag van Nederland te kunnen voorzien. En dan te bedenken dat deze zorgmedewerkers nu vaak nog niet eens geboren zijn!  

 

  • Hoe kom je aan voldoende gekwalificeerd personeel? 
  • Welke technologie zal onmisbaar zijn in de toekomst? 
  • Met welke systemen moet je nú al leren werken om in de toekomst zorg te blijven leveren? 

Maar ook zaken als: hoe ga je om met werkdruk? Hoe houd je de sector en het werk aantrekkelijk? En hoe ga je als zorgorganisatie om met steeds mondigere patiënten/cliënten? 

Het zijn uitdagingen waar jouw zorgorganisatie voor staat. Vraagstukken waar jij een antwoord op zoekt.

Wat doe je?

Je huurt de beste professionals in en werkt met geweldige medewerkers uit jouw eigen organisatie.

  • Je denkt samen een plan uit
  • Probeert nieuwe systemen
  • Test nieuwe methodes
  • Bedenkt nieuwe werkwijzen.

Je zet programma’s op, innoveert en experimenteert. Je gaat nieuwe samenwerkingsverbanden aan, daagt je medewerkers uit, je traint ze.

Je investeert tijd, geld en energie, want jij wilt dat dit project slaagt. Je wilt dat dit project jouw organisatie toekomstproof maakt.

Maar zodra je het project lanceert in de organisatie stuit je op weerstand.

  • Medewerkers protesteren, voelen zich niet gehoord. 
  • Het nieuwe systeem, de nieuwe methode of de nieuwe werkwijze blijkt niet werkbaar.
  • Innovaties blijven ongebruikt, goede plannen blijven in de kast liggen en wervingscampagnes leveren geen nieuwe medewerkers op. 

Wat gaat er toch steeds mis?

De essentiële rol van communicatie

Jouw project zal niet slagen zonder strategische communicatie. En dan heb ik het niet over een eenmalige nieuwsbrief of een korte blog na de lancering van het project. 

Ik heb het over mensen prikkelen, activeren, enthousiasmeren, verbazen en verrassen. Mensen informeren, instrueren, overtuigen en verwonderen. Iedereen die op wat voor wijze dan ook verbonden is aan het project écht betrekken bij de gebeurtenissen. Ze deelgenoot maken. Van start tot finish en zelfs daarna. 

Hoe groter het draagvlak, hoe beter jouw project zal aarden in jouw organisatie. 

Ik leer jouw organisatie hoe je dit voor elkaar krijgt. 

Het resultaat

 

  • Jouw medewerkers werken met plezier met het nieuwe systeem.
  • Ze zijn overtuigd van de werking en het nut van een nieuwe methode.
  • Ze ervaren dat zij hun werk effectiever kunnen doen.
  • Ze zijn enthousiast over hun werkgever en blijven langer bij dezelfde organisatie. 
  • Ze voelen zich geprikkeld en gewaardeerd.

En dat alles met exact dezelfde projecten.

 

Maartje werkte als freelance communicatiestrateeg binnen mijn projectteam. Samen werkten we aan de implementatie van een Elektronisch Cliëntendossier in een grote zorginstelling in Brabant. Maartje zorgt voor een frisse blik en is kritisch. Ze durft gevraagd en ongevraagd haar mening te geven, denkt mee en helpt ons bij de optimalisatie van onze communicatie-uitingen. Maartje is creatief en denkt graag out-of-the-box. Daardoor komt ze met dingen waar we zelf nog niet bij stilgestaan hadden. Met haar pro-actieve houding paste ze prima binnen ons team.

Marc Veerman

Projectleider, 4 Better Consultancy

Betrek jij Maartje bij jouw project dan

  • Verhoog je de kans van slagen voor jouw project
  • Kom je in beeld bij jouw doelgroep 
  • Creëer je draagvlak en stimuleer je enthousiasme 
  • Haal je flexibiliteit, humor en een flinke dosis communicatiekennis in huis

Ze zeggen wel eens: ‘hoe eerder hoe beter’. Dat is met communicatie ook zo. Wacht niet af tot jouw project in kannen en kruiken is. Tot dat je de puntjes op de i hebt gezet.

Betrek jouw doelgroep vanaf de start. Activeer, inspireer en informeer jouw medewerkers vanaf het allereerste moment tot de eindstreep én daarna. 

Ik help jouw organisatie met een helder plan, concrete stappen en doelgerichte acties.