Ik heb het nog nooit gehad, maar het schijnt het ergste te zijn wat er is. Het ergste van het ergste. Mannengriep. Aldus de mannen hier in huis hè.

Nu kun je denken: onzin! En eerlijk is eerlijk, dat denk ik ook vaak. Stel je niet zo aan. Schouders eronder. Paracetamol erin. Natte washand erop. Dat maakt de situatie er alleen niet persé beter op. Want mannengriep is eeeerg. En ze voelen zich ziieeeeek.

Het alternatief
Optie twee is je inleven in de doelgroep. Adviseer ik mijn klanten ook vaak. Probeer je eens voor te stellen hoe het is. Hoe zij zich voelen. Wat er door ‘de man’ heen gaat. Wat hij denkt. Wat de mannengriep in hem losmaakt. Hoe hij het ervaart. Leef je eens écht goed in. En stem op alle informatie die je dat oplevert je boodschap af.

Aannames?
Het gevaar van ‘inleven’ is dat je dan in een valkuil trapt. Want je bent zeer waarschijnlijk (op dat moment) niet zelf ‘een man met mannengriep’. En het enige wat je kunt doen zijn aannames. ‘Waarschijnlijk denkt hij dit…’, ‘waarschijnlijk voelt hij dat…’ en ‘waarschijnlijk heeft hij behoefte aan dit…’. Je weet simpelweg niet hoe de persoon in kwestie zich voelt.

Want ik heb makkelijk kletsen hè. Misschien is mannengriep wel vreselijk. Ik zal het gelukkig nooit weten. Ik kan mezelf inleven in ‘de man met mannengriep’, me proberen in hem te verplaatsen, aannames doen, er voorspellingen op los laten, maar het zeker weten doe ik niet.

Verdiep, vraag en onderzoek
De oplossing is zo simpel als het lijkt: verdiep, vraag, onderzoek. Ga het gesprek aan. ‘Wat voel je?’ ‘Waar in je lijf voel je wat precies?’, ‘Sinds wanneer is dat zo?’, ‘Waar heb je op dit moment behoefte aan?’ en ‘Waarom is dat zo?’. Alleen dan krijg je écht inzicht in jouw doelgroep. Alleen dan vergaar je de juiste middelen voor de vervolgstap: een effectieve en gerichte boodschap.

De juiste actie
Want als jouw ‘man met mannengriep’ behoefte heeft aan aandacht dan is een andere actie vereist dan wanneer hij juist met rust gelaten wil worden. Kopje soep, een uittreksel met veel voorkomende (blijvende) klachten, een goed gesprek: elk ‘geval’ vraagt om een andere aanpak.  

Ontdek de verschillen
Zo is het natuurlijk ook met andere casussen in de zorgsector: elke doelgroep vraagt om een eigen, specifieke aanpak. En zelfs bínnen die doelgroep zijn er nog verschillen te ontdekken. Laat je daarom niet puur en alleen leiden door aannames, maar ga op onderzoek uit. Leer jouw doelgroep en hun voorkeur(en) kennen. Dan kom je beslagen ten ijs.

Kopje soep heren? 😉 

Ha projectleider,

zit jij wel eens met je handen in het haar omdat je jouw doelgroep maar niet bereikt? En wil jij graag ontdekken hoe je iédereen die betrokken is bij jouw project informeert, inspireert, activeert en overtuigt? Boek dan hieronder een gratis adviessessie. Ik vertel je graag meer.  

Boek hier jouw gratis adviesgesprek

Meld je eenvoudig aan voor een digitaal adviesgesprek (30 min) via het contactformulier)
Terug naar het blogoverzicht.

Terug naar de homepage.