Dit was niet goed. Helemaal niet goed zelfs. Iedereen maakt fouten, maar dit was er een die je niet zo maar goed kon praten. Hiervoor moest de organisatie diep door het stof.

Luxuria, één van de zeven zonden, draait om onkuisheid of wellust. Ongewenst gedrag. Of we het nu willen of niet: het komt voor in zorg- en welzijnsorganisaties. Hoe ga je hier (op communicatievlak) mee om in jouw organisatie?

Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Wat kun je doen om situaties van ongewenst te voorkomen?

  • Kies een positieve insteek: beschrijf duidelijk wat GEWENST gedrag is in jouw organisatie. Toon bijvoorbeeld in een infographic wat jij verwacht van jouw medewerkers.
  • Geef aan waar medewerkers terecht kunnen als zij te maken krijgen met ongewenst gedrag of dit gedrag bij collega’s, cliënten of patiënten signaleren. Stimuleer ook om dit te melden.

Ontstaat er onverhoopt toch een vervelende situatie? Grijp dan in.

  • Ga door het stof, trek het boetekleed aan en laat je menselijke kant zien. Schrijf bijvoorbeeld een brief over het voorval uit persoonlijke titel. Blijf rustig, houd je emoties onder controle, maar laat wel zien dat er emoties zijn. Denk hierbij aan de speeches van minister-president Rutte tijdens de coronacrisis.
  • Laat weten (in een brief, mededeling of bijvoorbeeld videoboodschap) wat je aan de situatie gaat doen en hoe je voorkomt dat dit in de toekomst weer gebeurt.

Tip: een medewerker die de grens overschrijdt, komt meestal weg met een vaststellingsovereenkomst. Gedrag wordt dan niet geregistreerd en blijft (ook voor andere organisaties) onzichtbaar. Hierdoor kan een ‘misdrager’ gewoon weer aan de slag bij een andere organisatie. Het Waarschuwingsregister Zorg & Welzijn (https://www.waarschuwingsregisterzorgenwelzijn.nl/) richt zich op preventie en het voorkomen van herhaling. Het doel? Het creëren van veilige zorg voor iedereen. Zorg dat jouw organisatie bij dit initiatief aangesloten is en stel jouw medewerkers hiervan op de hoogte.

Deze blogreeks draait om de zeven zonden en hun relatie tot communicatie in de wondere wereld van zorg & welzijn.

Vorige week: Avaritia (hebzucht – gierigheid)
Volgende week: Invidia (nijd – jaloezie – afgunst)
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->