Van het delen van je diepste persoonlijke geheimen tot enkel communiceren over zaken: in de zakenwereld zie je ondernemers in zowel het ene als het andere uiterste. Hoe vaak ben jij écht eerlijk tegenover klanten? Wat deel je en wat niet? Waar ligt de lijn tussen zakelijk en privé? Deze keer in Moor Breekt de Week: eerlijke communicatie.

 

 

Bedien je klant beter
Als ondernemer investeer je in een band met je klant. Dat doe je door goed werk te leveren, door je beloftes na te komen en door je klant zo goed mogelijk te bedienen. Hoe beter jij je klant kent, des te beter kun je op zijn of haar wensen inspelen. Het draait daarbij om menselijk contact. Oprechte interesse tonen, je verdiepen in het bedrijf van de klant en persoonlijke aandacht geven. Dat laatste kun je doen door je klant te mailen of schrijven bij een bijzondere gebeurtenis (jubileum, verjaardag, etc.). Ook kan een persoonlijk bericht zo nu en dan wonderen doen voor jullie relatie: even bijkletsen, peilen hoe het gaat, vragen naar toekomstplannen.

Hoe voel jij je écht? 
Je bouwt een persoonlijke band op met je klant. Tegelijkertijd bouwt de klant een band met jou op. Zakelijk, maar misschien ook wel persoonlijk. Zo weet een klant misschien wat je favoriete werkdagen zijn, dat je drie kinderen hebt en/of dat je in je vrije tijd graag golft. Maar laat jij een klant ook blijken hoe jij je écht voelt? Laat jij het weten als je even niet zo lekker in je vel zit? Deel jij de mooie momenten, maar ook de minder mooie momenten van je ondernemersbestaan? Of profileer jij je als sterk en succesvol? Zonder ruimte voor een ‘offday’?

Stem je info af
Het is lastig! Wat deel je wel en wat niet? Wanneer is iets een zakelijke aangelegenheid en wanneer is iets privé? Als ondernemer ben jij het gezicht van jouw zaak. Zorgt het delen van persoonlijke informatie voor afbreuk van je zakelijke imago of draagt het juist bij aan je menselijke karakter? Wat is slim? Stem de informatie die jij deelt af op jouw bedrijf, sector, doelgroep en natuurlijk op jezelf als ondernemer! Hieronder enkele tips.

Tips
-Ben je coach en praat je met je klanten veel over gevoel(ens)? Dan is het logisch dat jij ook stukjes van jezelf blootgeeft aan je klant en bijvoorbeeld deelt dat jij ook geen superman/woman bent. Anders is het als je (bijvoorbeeld) advocaat of arts bent. Uiteraard heb je dan ook wel eens een baaldag. Maar is het prettig voor een patiënt om te weten dat de arts die je zo gaat opereren stik chagrijnig is?

-Deel je veel positief nieuws met je klanten (middels bijvoorbeeld een nieuwsbrief of je Social Media kanalen)? Dan is er ook ruimte om negatief nieuws te delen. Deel je nooit iets? Wees dan ook voorzichtig met het delen van negatief nieuws. Zorg voor een mooie balans!

-Verplaats je in de klant. Stel, je bent ondernemer en kampt al een tijdje met een writersblock. Hierdoor werk je minder, ben je niet meer enthousiast over je werk en krijg je in je nieuwsbrief geen letter op papier. Je besluit om de nieuwsbrief enkele weken niet te versturen. Na maanden van radiostilte ga je weer aan de slag. Bedenk je vervolgens wat je klant wil lezen en welke band jullie hebben. Heb je 1000 aanmeldingen voor je nieuwsbrief en kent de gemiddelde lezer je niet persoonlijk? Beperk je dan tot de basics: laat weten dat je terug van weggeweest bent en focus je in je tekst vooral op de toekomst. Wat ga je doen? Wanneer? Hoe? Ken je de lezers van je nieuwsbrief wél persoonlijk? Dan zijn ze misschien wel op de hoogte van je situatie en kun je iets meer uitleg geven over je situatie. Bewaak hierbij altijd de grens (wanneer ga je te ver? Wat wil je klant lezen? Waar zit hij of zij op te wachten). En, érg belangrijk, eindig altijd positief. Geen enkele klant wil lezen dat jij er eigenlijk geen zin (meer) in hebt. Ze willen zaken doen met positieve, enthousiaste mensen die achter hun product staan, zichzelf ontwikkelen en hen kunnen helpen bij hun vraag/probleem/behoefte. Blijf daar als ondernemer dus ook aan werken. En houd de klant en zijn of haar wens áltijd in gedachten.


Moor Breekt de Week biedt elke week een frisse kijk op actuele communicatiezaken. Sparren over de communicatie van jouw bedrijf? Toe aan een fris en helder gesprek? Moor Communicatie helpt je graag en zet jouw bedrijf weer in de spotlight. Neem contact op: info@moorcommunicatie.nl

 

-->