Communicatie draait om informatieoverdracht. Daarnaast zijn er verschillende redenen waarom mensen informatie over willen dragen: ze willen informeren, activeren of bijvoorbeeld overtuigen. Wil jij effectief communiceren en vaste patronen doorbreken? Dan kun je een hoop leren van Leary.

De Roos van Leary is een model dat kijkt naar de actie-reactie tussen mensen. Mensen hebben twee basisbehoeften: ze willen geaccepteerd worden en invloed hebben op anderen en hun omgeving. De roos van Leary (een assenstelsel) is hierop gebaseerd:

De verticale as staat voor de mate van invloed en de horizontale as voor de mate van acceptatie. Mensen reageren wij op elkaar: Boven + Samen gedrag (leidend gedrag) roept Onder + Samen gedrag (volgend gedrag) op en andersom. Boven + Tegen gedrag (aanvallend) roept Onder + Tegen gedrag op (verdedigend) en andersom. Gaat iemand in de aanval? Dan zul je waarschijnlijk verdedigend reageren. Neemt iemand je enthousiast mee op sleeptouw? Dan reageer je volgend. Vraagt iemand om steun en advies? Dan stel jij je leidend op. Dit gebeurt meestal automatisch. Toch kun je er zelf invloed op uitoefenen. Als de communicatie niet verloopt zoals je zou willen bijvoorbeeld.

Hoe dan? 
Wil je dat iemand anders reageert? Dan zul jij je eigen gedrag ook aan moeten passen. Zoek een ander hoekje in de roos op! Daarmee doorbreek je het patroon. Stop met jezelf verdedigen als je wilt dat de ander stopt met aanvallend gedrag. Wil je dat de ander gaat leiden? Vertoon dan zelf volgend gedrag. Is je gesprekspartner leidend? Reageer dan eens een keer aanvallend. Is hij of zij verdedigend? Reageer dan volgend.

Bijvoorbeeld: Wanneer jouw collega je iets verwijt (‘Waarom is klant x niet gebeld?’), reageer dan niet verdedigend (‘Ja dat weet ik niet. Ik heb het veel te druk gehad. Zou Piet dat niet doen?’), maar leidend (‘Zullen we x nu even bellen?’).

Stelt jouw collega zich wederom leidend op (‘We gaan vandaag werken aan project x’), stel je dan niet volgend op (‘Dat is goed’), maar reageer eens aanvallend (‘Dat lijkt me geen goed plan. Ik ga aan de slag met project y’).

Probeer het eens!
Deze communicatietechniek is zowel face-to-face als schriftelijk toe te passen. Kruip in de huid van de lezer en voorspel zijn of haar reactie op jouw communicatieboodschap. Schrijf voorspellend of ga juist eens tegen de verwachtingen in! Hulp nodig? Moor Communicatie staat voor je klaar!


Is het woensdag? Dan is het tijd voor Moor Breekt de Week! Jouw wekelijkse dosis communicatieadvies. Eerdere tips teruglezen? Bekijk hier het archief!

-->