Laatst hoorde ik op de radio een opvallende tip: “Wil je succesvol zijn tijdens je sollicitatie? Draag dan zwart! Dan maak je de meeste kans”. Het is misschien de meest onzinnige tip die ik ooit heb gehoord. Zwart? Tijdens je sollicitatie? Om succesvoller te zijn? En hoe dan: geheel in het zwart? zwarte accenten? Een zwart pak? En voor welke functie? “Hallo ik kom solliciteren voor de functie op jullie kinderdagverblijf”. En dan heb ik het nog niet eens over het feit of zwart je staat of niet. Kortom: die tip was wel héél kort door de bocht. Net als die tip dat je online vindbaar moét zijn om succesvol te zijn als onderneming. Ik geloof niet dat de lokale boer uit het dorp daar op zit te wachten. 

Ik vind het sowieso een gek idee om elk bedrijf over één kam te scheren. Je stemt jouw kleding voor een sollicitatiegesprek af op het bedrijf, de functie, jouw persoonlijke stijl en voorkeur en misschien wel op het tijdstip van de dag of het beeld dat jij op je gesprekspartner over wilt brengen. Zo werkt het in mijn ogen ook met je bedrijfscommunicatie: dat werkt het beste op maat.

Natuurlijk is het sneller en vaak voordeliger om één en dezelfde boodschap over veel verschillende kanalen uit te zetten, maar levert het ook evenveel op? Vergelijk het maar eens met een standaard sollicitatiebrief sturen op elke vacature die je tegenkomt. Het maakt je waarschijnlijk minder succesvol dan wanneer je de brief (al is het maar op enkele kleine punten) toespitst op en aanpast aan de specifieke vacature.

Ga jij voor zwart op je sollicitatie? Of durf jij kleur te bekennen?

Tips voor bedrijfscommunicatie op maat

  • Maak een doelgroepanalyse waarin je onderzoekt wie jouw (ideale) klant is en waar deze klant te vinden is, zodat je gericht op zoek kunt gaan
  • Stem jouw bedrijfsboodschap af op deze klant, zoals je jouw kleding aanpast op het bedrijf en de functie waarop je gaat solliciteren. Blijf hierbij trouw aan jezelf en aan jouw bedrijfscultuur. Straal uit wat jij uit wilt stralen en val positief op bij jouw doelgroep
  • Maak jouw werk persoonlijk! Werk je met standaard producten of standaard ‘dienstpakketten’ (bijvoorbeeld een webscan, een coachingstraject of een marktanalyse die je altijd hetzelfde opbouwt)? Ook dan kun je een personal touch toevoegen. Pas de tekst op je offerte aan, fleur je factuurtekst op en voeg hier en daar in je dienst of product een persoonlijke noot toe. Ga in op zaken die jullie hebben besproken, haak in op gebeurtenissen en laat zien dat de klant voor jou geen nummer is. Je zult je verbazen over het effect!

Hulp nodig? Moor Communicatie helpt je graag verder! Samen kijken we hoe jij jouw bedrijfscommunicatie optimaal inzet! Hoe? Tja, dat is (zoals je kon verwachten na het lezen van deze blog) bij Moor Communicatie voor elke klant anders. Moor werkt op maat!


Woensdag 12 uur = tijd voor Moor Breekt de Week! Elke week een nieuwe, verfrissende kijk op communicatie. Geen enkele blog missen? Geef je op via de website.

-->