Ik ben geen groot fan van Twitter. Het is me te chaotisch en de Tweets zijn vaak nietszeggend (‘Yes, het is weer maandag. Aan de slag!’ of ‘#Geen zin om te koken’). Ik heb een account waar ik zo nu en dan op kijk en ik scroll één keer in de zoveel tijd langs wat berichten om te zien of er nog leuk nieuws uit mijn vakgebied voorbijkomt. En toch is Twitter de moeite waard. Al is het alleen maar om de woordkunstenaars te bekijken, die een leuke grap of gevatte opmerking in 140 tekens weten te proppen.

Tweets

En geloof het of niet, maar als je eenmaal je weg in het Twitterwoud gevonden hebt, stuit je op heel interessante zaken. Niet alleen leuke of flauwe grappen, maar ook interessante artikelen, mooie discussies en inspirerende berichten. En dat allemaal in 140 tekens!

Geen wonder dus dat het aantal gebruikers van Twitter enorm groot is. Veel mensen zien het als een prima, gratis marketinginstrument voor zichzelf en/of hun bedrijf. Je zet jezelf eenvoudig op de kaart bij een groot publiek. Daarnaast kom je heel makkelijk in contact met mensen die anders een stuk moeilijker te bereiken zijn. Met één klik volg je bekende Nederlanders, directeuren van multinationals en interessante mensen uit je vakgebied.

Je haalt het meeste uit Twitter wanneer je consistent bent. Ga je voor serieuze berichten? Of juist voor luchtig en gevat? Kies een ‘tone of voice’ en blijf daarbij. Maak je berichten interessant voor je volgers. Zorg daarnaast voor een sterke biografie en ga het gesprek aan met andere Twitteraars. Dreig je te verdrinken in het aantal berichten en de grote hoeveelheid mensen die je volgt? Maak dan lijsten aan. Elke lijst staat voor een categorie: ‘vakgenoten’, ‘BN’ers’, ‘experts’, ‘bloggers’, ‘zakenpartners’ etc. Zo houd je overzicht en categoriseer je de binnenkomende Tweets.

Maar alle gekheid op een stokje… https://twitter.com/diwmotz  is toch vooral waarom mensen op Twitter zitten.

—-
Moor Breekt de week is de wekelijkse column van Maartje Bertens (Moor Communicatie). Moor Communicatie maakt moeilijke teksten begrijpelijk, toegankelijke en aantrekkelijk.

-->