Wist je dat er bijna 29.000 (!) ondernemingen in de communicatiebranche zijn? Daarvan zitten er een hele boel in en rond Tilburg. Moor Communicatie is er slechts één van. Banken omschrijven de communicatiebranche als ‘dynamisch, met lage toetredingsdrempels’. Kun je na je communicatieopleiding geen baan vinden? Wil je naast je studie alvast een bedrijf starten? Wat losse klussen in je vrije tijd? Het enige wat je (bij wijze van spreken dan hè) moet kunnen is je pen vasthouden. Geen speciale opleiding, wettelijke vereisten of bijzondere regels. Daarom schieten de communicatiebureaus als paddenstoelen uit de grond. Binnen vijf jaar is meer dan de helft ook weer met zijn of haar activiteiten gestopt. De concurrentie is groot, zoals in veel branches. Hoe val jij op tussen de rest? 

Volgens Jos Burgers (auteur van onder andere het boek ‘Geef nooit korting’) doe je dat in ieder geval niet door je prijs te drukken. Een lage prijs is slechts tijdelijk aantrekkelijk. Je haalt er koopjesjagers mee binnen, die na de aanbieding ook weer vertrekken en dus meestal geen ambassadeur van jouw bedrijf en jouw merk worden. Zorg dat je prijs marktconform is en ga niet ‘stunten’ met prijzen.

Hoe dan wel?
Door je te specialiseren! Ben je bakker en prijs je jezelf aan als bakker, dan zijn er tientallen bedrijven in de regio vergelijkbaar met jouw bakkerij. Zet je jezelf in de markt als dorpsbakker met gezellig ouderwets karakter of als biologische bakker met enkel biologische producten? Dan steek je jouw kop boven het maaiveld uit en val je op. Ben jij coach? Dan is de concurrentie moordend, maar stel jij je op als coach voor zelfstandig acteurs in de musicalwereld, dan weet jouw doelgroep je beter te vinden. Natuurlijk stoot je daarmee ook mensen af en bestaat de kans dat je klanten verliest. Maar de klanten die jou benaderen, passen perfect in jouw (bedrijfs)straatje. Je wordt landelijk bekend als ‘coach voor zelfstandig acteurs in de musicalwereld’, in plaats van als algemene coach in jouw regio. Daarnaast wordt jouw klant omringt door potentiële nieuwe klanten. Is hij of zij enthousiast? Dan is de kans groot dat ook andere acteurs binnenkort bij jou op de stoep staan.

 

Meer over dit onderwerp lees je in mijn boek ‘Er was eens… wat oude sprookjes ons vertellen over moderne communicatie’. Elk hoofdstuk in deze handige gids voor (startende) ondernemers start met een sprookje en maakt vervolgens een koppeling naar het nu. Hoe onderscheiden de zeven dwergen zich? (allemaal dwerg en tóch allemaal uniek). Hoe trek jij, net zoals de rattenvanger van Hamelen, klanten naar jouw bedrijf? En hoe zorg jij dat je niet eindigt als doornroosje (100 jaar slapen), maar ga jij mee met jouw tijd?

Benieuwd naar het boek? Je kunt het bestellen door een mailtje te sturen naar info@moorcommunicatie.nl. Een exemplaar kost €15,- (excl. verzendkosten). Leuk voor jezelf of om cadeau te geven aan een (startende) ondernemer!


Moor Breekt de Week is een wekelijkse blog van Moor Communicatie. Moor Communicatie is gespecialiseerd in het begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk maken van moeilijke onderwerpen. Wil jij met jouw bedrijf helder, eenduidig en sterk communiceren? Neem contact op: www.moorcommunicatie.nl of info@moorcommunicatie.nl

-->