De tijd van smoesjes is voorbij! Geen excuses, omwegen of gedreutel meer. Als je helder wilt communiceren heb je lef nodig. Kom op! DURF jij de uitdaging aan? 

 

DURF staat voor Doelgroep, Uitschrijven, Redeneren, Foutloos. Zet je deze elementen in, dan creëer je een doelgerichte, effectieve en efficiënte tekst met lef.

Doelgroep
Wanneer je echt effect wilt bereiken met jouw tekst, is het belangrijk dat je jouw doelgroep goed in beeld hebt. WIE wil je bereiken? Hoe ziet jouw doelgroep eruit? Leeftijd, woonplaats, interesses, opleidingsniveau, leefstijl: het zijn allemaal onderwerpen die van belang kunnen zijn. Een praktische automonteur bereik je immers met andere woorden dan een ICT-liefhebber. Breng jouw doelgroep in kaart vóórdat je gaat schrijven.

Uitschrijven
Een tekst dient zijn doel pas als hij leesbaar, begrijpelijk en toegankelijk is. Oók als deze tekst vol met jargon of moeilijke begrippen staat. Leg moeilijke woorden uit, maak een begrippenlijst en schrijf afkortingen voluit.

Redeneren
Kruip in het hoofd van de lezer. En stel jezelf hardop vragen: Hoe komt dat? Wat gebeurde er daarna? Hoe zit dat? Waarom is dat? Wat nu? Probeer vervolgens deze vragen in je tekst te beantwoorden. Bijvoorbeeld: Sinds 2015 is het aantal benzineauto’s afgenomen. [lezer vraagt zich af: hoe komt dat?] Dat komt omdat er steeds meer vraag is naar elektrische auto’s. [Waarom is dat?] Deze auto’s zijn een stuk beter voor het milieu. 

Foutloos
Check je tekst na het schrijven enkele keren en laat ‘m daarna nalezen door iemand anders. Je wordt blind voor je eigen teksten en ziet fouten zelf simpelweg niet meer. Laat ook beoordelen of de tekst helder is en of het zijn doel dient.

DURF jij het aan?


Meer Moor breekt de Week? Bekijk hier het archief. Wil jij jouw doelgroep informeren? Schakel de hulp van Moor in! Met prettig advies en slimme tips helpt zij je verder.

 

-->