Vroeger. Toen zei de dokter: je bent ziek, je krijgt deze pillen en die neem je 3x daags. Tegenwoordig gaat dat anders. Steeds meer (zorg)organisaties en zorgprofessionals geven hun klanten, patiënten of cliënten keuzevrijheid. Je kiest zélf welke behandeling, welk traject of welk programma je volgt. Dit heeft verschillende gevolgen.

Steeds meer (zorg)organisaties geven hun klanten, patiënten of cliënten keuzevrijheid. Je kiest zélf welke behandeling, welk traject of welk programma je volgt. Dit plaatst zowel de zender als de ontvanger in een heel ander perspectief. Hoe ondersteun je deze vrijheid met sterke communicatieuitingen?

Een nieuw perspectief
Keuzevrijheid zorgt voor andere verhoudingen. Geen arts-patiënt, baas-medewerker en hulpverlener-cliënt meer. Je bent gelijkwaardiger aan elkaar. Samen vorm je een team. Je maakt samen beslissingen. Er wordt naar jouw mening gevraagd. Je trekt samen op in een traject.

Ondergaan
Je krijgt de vrijheid om zélf te beslissen over zaken. Je verschuift van ‘ondergaan’ naar zelf je pad uitstippelen. Keuzevrijheid zorgt ervoor dat je je gaat verdiepen in de materie (waarom zou ik kiezen voor A en niet voor B?). Daarnaast geeft het je een gevoel van controle in vaak toch al onzekere, spannende tijden. Bovendien ben je vaak gemotiveerder wanneer je zelf iets kiest (in plaats van dat het door een ander opgelegd wordt).

Keerzijde
Maar er is ook een keerzijde. Keuzemogelijkheden maken je onzeker. ‘Waarom zegt mijn behandelaar niet gewoon welke behandeling ik moet ondergaan?’ ‘Hoe moet ik kiezen tussen A en B?’ Hoe weet ik of ik de goede keuze maak?’ Voor je gevoel komt de verantwoordelijkheid van het slagen van een behandeling, traject of operatie ineens voor een deel op jouw bordje te liggen, in plaats van dat van de professional. Voor sommige mensen voelt het zelfs of je jouw verantwoordelijkheid als (zorg)organisatie wilt ontlopen.

Sterke communicatie is essentieel wanneer je als organisatie keuzevrijheid biedt. Hoe ga je hiermee om? Tips:

  • Geef aan waarom je als organisatie keuzevrijheid biedt.
  • Breng alle opties duidelijk in beeld. Letterlijk! Maak infographics, brochures, (animatie)filmpjes en informatieve websites waarop je in woord en beeld laat zien welke mogelijkheden er zijn.
  • Wees helder over de voor- en de nadelen van elke optie. Zodat de klant, cliënt of patiënt een goede afweging kan maken.
  • Laat zien dat jouw organisatie een betrouwbare partner is. Blijf adviseren, toon je expertise, wees meelevend en meegaand. Blijf een partij waarop iemand terug kan en wil vallen. Het laatste wat je wilt is dat iemand zich aan zijn of haar lot overgelaten voelt. (‘Zoek het zelf maar uit!’)
  • Maak een zorgpad/klantreis/cliëntprogramma. Een overzicht waarop iemand duidelijk ziet: hier staan we nu, dit zijn de mogelijke paden die we volgen, dit zijn de (gewenste) resultaten.

Meer tips? Werken aan een specifiek communicatievraagstuk binnen jouw organisatie? Neem contact met me op. Ik help je graag verder!

 

Neem contact op met Moor!

 

 

 

-->