“Ja, maar voor jou is dat makkelijk. Jij gaat altijd zo vlot door een zwangerschap heen.” Ik knipper drie keer met mijn ogen als ik deze uitspraak hoor. Ik ben in het derde trimester van mijn derde zwangerschap en geloof mij, dat is hollen, vliegen en puffen. Voor een ander lijkt het alsof ik er ‘doorheen vlieg’, maar mijn vriend, ouders, kinderen en hond weten wel beter 😉.

Je ziet het vaak: anderen denken dat jou iets aan komt waaien. Dat jij als Personal Trainer zonder moeite een strak, afgetraind lijf hebt (‘ja, voor jou is dat makkelijk, met zo’n lichaam’) of dat jij als businesscoach zonder moeite al jouw klanten of een mooie omzet binnenhaalt (‘ja, maar voor jou is dat eenvoudig. Voor mij werkt dat niet zo simpel’). Wat ze vergeten, is dat daar maanden (soms jaren) aan voorbereiding aan voorafgaan en dat dagelijks hard werken een vereiste is. Daar is een plan voor nodig. Doorzettingsvermogen. En niet te vergeten: actie. Want je moet schieten, anders kun je niet scoren.

Zo werkt het ook met communicatie. Je hebt niet van de ene op de andere dag 50.000 volgers op Instagram. Of een klantenbestand waar je ú tegen zegt. Communiceren, een band opbouwen met je klanten (cliënten/patiënten) en groeien als mens of organisatie vraagt om de juiste investering(en). Investeringen op verschillende niveaus:

  • Energie: Wat je aandacht geeft groeit. Maar dit vraagt om een dagelijkse portie (positieve) energie. Maak gebruik van inspiratie en een creatieve flow, maar plan ook dagelijks of wekelijks een moment in om gericht te werken aan jouw communicatiedoelen.
  • Tijd: Rome is niet in één dag gebouwd en goed werk mag tijd kosten. Wees ambitieus, stippel je plan uit, maar geef jezelf en jouw organisatie ook de tijd om te groeien en de kans om een pas op de plaats te maken.
  • Geld: Een frisse blik, een professionele slag of een stok achter de deur: vaak is de inzet van een communicatieprofessional onmisbaar. En tja, dat kost geld. Maar weet je wat het mooie is? Een investering heet niet voor niets zo. Je investeert om er uiteindelijk iets voor terug te krijgen. Vaak zelfs meer dan je er (financieel) ingestopt hebt. Een communicatieprofessional vertaalt jouw ambities naar heldere communicatiedoelen en vertaalt deze doelen vervolgens naar concrete plannen en bijpassende uitingen. Mooie bijkomstigheid: dankzij je financiële investering ben je extra gemotiveerd om jullie communicatieproject samen tot een goed einde te brengen.

Wie in de dug-out blijft zitten, zal nooit een werelddoelpunt scoren. Dus: kom van die bank af, investeer op alle fronten in jouw project en ga ervoor. Want je moet wel schieten, anders kun je niet scoren.


Nederland is in de ban van het EK. En hoe kun je daar beter op aansluiten dan met een blogreeks over de koning van de oneliners: Johan Cruijff! In deze reeks verbindt Moor communicatiewijsheden met de levenswijsheden van Cruijff. “Want voetballen/communiceren is makkelijk. Wat moeilijk is, is simpel voetballen/communiceren.

Vorige week: Laatste blog uit de Moor Rebellentour: niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Volgende week: Elk nadeel heb z’n voordeel
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->