“Hallo, Tom de Ridder hier, van MKB Brandstof”. Bij het horen van zijn naam alleen al, raken mensen geïrriteerd. Bijna elk reclameblok komt ‘Tom’ voorbij. Irritant, vervelend, popie-jopie. Maar we kennen hem wel. Tom is inmiddels een BN’er. En iedereen weet dat hij van MKB-brandstof is. Het aantal klanten van dit bedrijf is sinds de uitzending van deze radioreclames enorm gestegen. Hij heeft zelfs een eigen Facebookpagina gekregen. Die pagina heet weliswaar ‘Mensen die een hekel hebben aan Tom de Ridder’… maar goed. Naast Tom de Ridder, zijn er ook nog ‘Tim & Tom’ van Allsecur en ‘Tom’ (Dumoulin) van Alpecin Cafeïneshampoo. Wat is dat toch met ‘Tom’ in de reclamewereld. En werken irritante reclames goed voor je naamsbekendheid? Of wekken ze enkel irritatie op? 

Tim en Tom

Eerlijk is eerlijk: een irritante reclame blijft beter hangen. Je praat erover met vrienden en familie en het trekt direct je aandacht. En aandacht is aandacht voor een bedrijf toch? Veel bedrijven zijn ontzettend afhankelijk van hun imago. Een irritante reclame kan zorgen voor negatieve branding en een negatieve bijsmaak. Het zorgt ervoor dat mensen wegzappen en tijdens hun rondje in de supermarkt of hun zoektocht op internet het product snel voorbijlopen dan wel wegklikken. Welke bedrijven of merken kunnen zich een irritante reclame veroorloven? Producten met weinig tot geen concurrenten. Ze zijn zo uniek dat mensen niet uit kunnen wijken naar een ander. De irritante reclame levert het bedrijf wél de naamsbekendheid op. Het zorgt ervoor dat er gesproken wordt over het product. Ook gebruiksvoorwerpen kunnen vaak wegkomen met irritante reclames. Mensen kopen producten als Vanish, ‘omdat het zo goed werkt’. De reclame doet hier geen afbreuk aan.

Sterker nog, in 2011 schreef reclamepsycholoog van der Valk een artikel waarin hij betoogt dat irritante reclames werken. Na enkele jaren herinner je je alleen de irritante reclames nog. Merken nemen dus bewust een risico om irritant te zijn. De kans op een ‘Loden Loekie’ maakt het nemen van dit risico alleen maar aantrekkelijker. Win je de prijs, dan ben je gegarandeerd van publiciteit op landelijke radio en televisie.

Wat denk jij? Werkt een irritante reclame? Neem je de gok en ga je voor extra naamsbekendheid? Of probeer je met je bedrijf een bepaald imago op te bouwen?

 

——————————–

Moor Breekt de week is de wekelijkse column van Maartje Bertens (Moor Communicatie). Moor Communicatie maakt moeilijke teksten begrijpelijk, toegankelijke en aantrekkelijk.

 

 

 

 

 

 

-->