Een waardering van 5 sterren? En alleen maar lovende kritieken op hun website? Altijd als er iets te doen was, stonden zij vooraan. De pers wist hen te vinden, patiënten waren enthousiast en ze deden het fantastisch op gebied van patiëntenzorg. De moed zakte haar in de schoenen. Hoe kon ze ooit beter worden dan haar concurrent? Wat moest ze doen zodat ze naar háár zouden kijken in plaats van naar hen?

Invidia, één van de zeven zonden, staat voor afgunst, jaloezie en twijfel. Het ontstaat als je jezelf gaat vergelijken met de ander. Wat heeft hij of zij wat jij niet hebt? En waarom heb jij dat eigenlijk niet? Waarom heeft hij of zij wel succes? Waarom moet jij elke dag zo ploeteren, terwijl anderen het geluk en succes in hun schoot geworpen krijgen?

Een uniek doel
Sociale kanalen (Facebook, Instagram, LinkedIn) en websites zorgen ervoor dat we onszelf, onze organisatie en onze prestaties heel eenvoudig kunnen vergelijken met anderen. En dat heeft een keerzijde. Het is leuk en leerzaam, maar ook zonde. Zonde van je tijd en van je energie. Wat jij wil bereiken met jouw organisatie (en in jouw leven) is een uniek. Iedereen heeft andere doelen en een andere weg om daar te komen. Sommigen zetten alles op alles om hun doel te bereiken, anderen laten meer ruimte voor andere zaken. Jij doet wat bij jou en jouw organisatie past, met alle vaardigheden en kennis die jij bezit.

Alleen de eindbestemming
Daarnaast weet je niet wat de ander gedaan heeft om te komen waar hij of zij nu staat. Jij ziet op social media vaak alleen de eindbestemming: het bereiken van een doel of mijlpaal, een uitzonderlijke prestatie of een bijzondere, positieve gebeurtenis. De weg daarnaartoe blijft onbenoemd. Je weet niet hoe lang een ander heeft gewerkt, geploeterd of getraind om daar te komen.

Shinen
Ook mag je sommige uitingen op social media best met een korreltje zout nemen. Natuurlijk worden zaken (zowel visueel als tekstueel) opgepoetst om mooi te ‘shinen’ op Facebook, LinkedIn en Instagram.

Kortom:
Verspil je energie niet met jezelf of jouw organisatie vergelijken met de ander. Neem een aantal organisaties waar jij graag een voorbeeld aan neemt en laat je inspireren. En de rest? Die laat je lekker hun gang gaan.

Deze blogreeks draait om de zeven zonden en hun relatie tot communicatie in de wondere wereld van zorg & welzijn.

Vorige week: Luxuria (onkuisheid – lust – wellust)
Volgende week: Gula (onmatigheid – gulzigheid – vraatzucht)
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->