Er bestaat een dunne lijn tussen informeren en betuttelen. Hoe bewaak je die grens? En wat heb je nodig voor effectieve, informatieve communicatie?

Mijn vorige blog ging over informatieve versus commerciële communicatie. Daarin kon je lezen dat mijn focus ligt op informatieve communicatie. Leuk en aardig, maar wat is informeren? En hoé informeer je mensen? Informeren, zeker over lastige of ingewikkelde onderwerpen, loopt namelijk vaak uit op een flinke dosis jip-en-janneketaal (daarover in een latere blog meer). Hoe kun je informeren, zonder te betuttelen of overdadig te zijn?

Sterke, informatieve communicatie vraagt om het juiste voorwerk. Oriënteer je op onderstaande zaken vóórdat je aan de slag gaat. Zo sluit je zo goed mogelijk aan bij de kennis, achtergrond en wensen van de ontvanger.

Check de achtergrond van de ontvanger:
-Wat zijn de kenmerken van je doelgroep? (leeftijd, sekse, beroep, opleidingsniveau, interesses, capaciteiten, competenties)
-Hoe staat de ontvanger tegenover het te communiceren onderwerp (sceptisch, enthousiast, leergierig?)

Check de voorkennis van de ontvanger:
-Welke kennis bezit je doelgroep al?
-En welke kennis nog niet?
-Is deze kennis actueel of achterhaald?

Check de wensen van de ontvanger: 
-Aanspreekvorm (je of u?)
-Uitgebreid of juist beknopt?
-Visueel, interactief of auditief?
-Een presentatie, een game, een infographic, een workshop, een website of een brochure?

Houd je rekening met bovenstaande onderwerpen? Dan is de kans op betutteling klein. Je speelt namelijk in op de belevingswereld en wensen van de ontvanger. Hulp nodig? Mail naar info@moorcommunicatie.nl en we kijken samen naar jouw vraag/project!


Meer Moor Breekt de week? Bekijk hier het archief en abonneer je via de website.

 

-->