Sommige acties maken iemand praktisch onsterfelijk. Denk aan ‘het vliegende doelpunt’ van Robin van Persie, ‘de hand van god’ waarmee Maradonna ooit scoorde of de uitspraken die Johan Cruijff deed. Maar ook buiten de voetbalwereld zijn er acties, uitspraken of persoonlijkheden die we nooit meer vergeten.

Het EK is, gelukkig maar, voorbij. Helaas was er na de groepsfase weinig oranjegeluk te zien, horen en voelen. Een EK dat we snel weer vergeten. In tegenstelling tot de legendarische edities van 1988 en 1974. Tja, de boog kan niet altijd gespannen zijn, zullen we maar zeggen. Niet elk evenement levert onvergetelijke momenten op.

Kans op onsterfelijkheid
Gelukkig hebben organisaties en ondernemers véél vaker de kans om zichzelf ‘onsterfelijk’ te maken. Zij hoeven niet te wachten op een evenement dat maar één keer per vier jaar plaatsvindt. Zij kunnen elke dag van betekenis zijn. Voor hun klant, cliënt, patiënt of medewerker. Zij krijgen keer op keer de kans om zichzelf onmisbaar te maken. Om van waarde te zijn. Om het leven van een ander (op een positieve manier) te veranderen. Om, populair gezegd, impact te maken.

Het gaat om de combinatie
“In zekere zin ben ik waarschijnlijk onsterfelijk”. Johan Cruijff was er vrij zeker van. Dat kwam niet omdat hij een voetballer was. Die zijn er namelijk wel meer. Ook niet omdat hij een uitmuntend goede voetballer was. Ook die zijn er meer. Het kwam door een combinatie van wát hij deed en hoé hij dat deed. Zijn persoonlijkheid speelde een enorme rol. Je ziet hetzelfde bij André Hazes (de oude, niet de nieuwe… alhoewel die laatste ook op weg is naar ‘een soort van onsterfelijkheid’. Niet persé in positieve zin). André Hazes had mooie meezingers, een goede stem, maar het was vooral de combinatie van persoonlijkheid, houding, levensvisie, aanpak en manier van doen die hem onsterfelijk maakte.

Niet wát, maar hoé je het doet
Natuurlijk zijn er meer mensen zoals jij. Natuurlijk zijn er mensen die vergelijkbaar werk doen. Of organisaties die een vergelijkbare doelgroep bedienen. Maar wát je doet (voetballen, zingen, zorg verlenen, opereren, repareren, optimaliseren,…) zal je niet onsterfelijk maken. Hoe goed je dat ook doet. Het gaat erom hóe je het doet. Om jouw aanpak, jouw manier van denken, jouw manier van spreken en de manier waarop jij je uit. Jouw persoonlijkheid. Laat die persoonlijkheid dan ook altijd doorklinken. In wat je doet en in hoe je dat doet.  In je communicatieuitingen: e-mails, telefoongesprekken, presentaties, praatjes met klanten, cliënten, collega’s. Durf te laten zien wie je bent. En durf te staan voor jouw aanpak, jouw filosofie en jouw visie. Dat is wat jou uniek maakt. Misschien zelfs wel onsterfelijk.


Nederland is in de ban van het EK. En hoe kun je daar beter op aansluiten dan met een blogreeks over de koning van de oneliners: Johan Cruijff! In deze reeks verbindt Moor communicatiewijsheden met de levenswijsheden van Cruijff. “Want voetballen/communiceren is makkelijk. Wat moeilijk is, is simpel voetballen/communiceren.”

Vorige week: Voetbal is simpel. Wat moeilijk is, is simpel voetballen
Volgende week:  Moor neemt een break-blog!
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->