Ik ben nogal uitgesproken. Kan een duidelijke mening hebben. En ja, meestal ben ik tegen. Vooral als de rest voor is 😉.  Tot ik een besluit neem. Dan ben ik voor. 

Vaak voelt het heerlijk: tegengas geven. ‘Ergens tegen zijn’. Maar soms is het ook uit angst. Angst voor het onbekende, voor iets nieuws. Dan is het lekker veilig om tegen te zijn. Tegen verandering, tegen iets aanpakken, aanpassen of iets aanvaarden. Dat zie je ook bij organisaties: verandering is ontzettend lastig. Het merendeel wil wel verandering, maar niet veranderen.

Gelukkig kan communicatie het ijs breken, ijzer smeden en nieuwe bruggen slaan. Communicatie is hét middel bij uitstek om elkaar te vinden en om (op een laagdrempelige manier) mensen stap voor stap kennis te laten maken met iets nieuws.

Laatst gaf ik een presentatie op een seminar voor projectmanagers in de zorg. Mijn thema? De kracht van een metafoor. Tijdens het vragenrondje merkte een manager op: “Leuk hoor, zo’n metafoor. Ik zie er ook echt het nut van in. Maar mijn organisatie is vrij traditioneel en conventioneel. Zij zien een metafoor als iets kinderachtigs. Iets overbodigs. Hoe laat ik de waarde van een metafoor zien?”

Zo’n ‘overwinning’ kost tijd. En vaak ook een hoop energie. Maar als je het slim aanpakt ligt acceptatie (of omarming) dichterbij dan je denkt, verwacht of hoopt. Hoe dan?

-Laat je organisatie heel laagdrempelig kennismaken met het nieuwe thema. Of dit nu het gebruik van metaforen is (zoals in bovenstaand voorbeeld), het werken met een nieuw systeem of een fusie met een andere organisatie. Humor kan een perfecte ijsbreker zijn.

– Vaak zorgt de term ‘nieuw’ of ‘anders’ al direct voor een rem. Je publiek denkt: “Nieuw? Ah dan ben ik tegen!” Benoem daarom eerst het probleem of de probleemsituatie die je aan gaat pakken. “Duurt de overdracht tussen jou en je collega lang? Weet je niet goed wat jouw collega in de voorgaande dienst gedaan heeft?”, “Is jouw energie wel eens op, terwijl je werkdag nog niet voorbij is?” of “Ben jij veel tijd kwijt aan je administratieve taken?”  Zorg voor een herkenbare situatie die jouw doelgroep raakt/aanspreekt. Hierdoor wek je de eerste interesse.

-We zijn geneigd om zoveel mogelijk informatie in één stuk te stoppen. Trek dit eens uit elkaar en breek je informatie op. Gebruik één uiting voor je doel (heb je meerdere doelen? Gebruik dan meerdere uitingen en kies per uiting welk medium hierbij het beste past). Richt één uiting op je doelgroep (wie wil je bereiken)? En waarom? Zet daarna verschillende uitingen in om je proces of project uit de doeken te doen. Wat ga je doen? Waarom? Hoe? Houd het overzichtelijk en bij één onderwerp per keer.

-Peil telkens bij de ontvanger hoe hij of zij de boodschap ontvangen heeft. Zijn er dingen onduidelijk? Ontbreekt er nog informatie? Voel je weerstand? Probeer jouw organisatie stapsgewijs mee te krijgen.

Want ze zijn tegen, tot dat ze besluiten om voor te zijn. Dan zijn ze voor 😉

Dit klinkt natuurlijk makkelijk en misschien wat kort door de bocht. Maar de resultaten liggen écht binnen handbereik. Mag ik je daarbij helpen? Dan toon ik stapsgewijs hoe jij dichterbij jouw doel en doelgroep komt met heldere, effectieve communicatie.


Nederland is in de ban van het EK. En hoe kun je daar beter op aansluiten dan met een blogreeks over de koning van de oneliners: Johan Cruijff! In deze reeks verbindt Moor communicatiewijsheden met de levenswijsheden van Cruijff. “Want voetballen/communiceren is makkelijk. Wat moeilijk is, is simpel voetballen/communiceren.”

Vorige week: Je gaat het pas zien, als je het doorhebt
Volgende week:  Voetbal/communicatie is simpel
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->