“Welcome tot he Hotel California. Such a lovely place.”In juni verbleef ik samen met mijn zoontje een paar dagen in het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Af en toe voelde het als een ‘all inclusive’ hotel. Ontbijt werd op bed geserveerd, als je op de bel drukte kwamen er attente verpleegkundigen en artsen langs en je werd compleet verzorgd en ontzorgd. Als kind én als ouder. Dat is natuurlijk fijn, maar niet in elke organisatie vanzelfsprekend. Sterker nog: in sommige organisaties is het behoorlijk onduidelijk wat een patiënt/cliënt of klant wel of niet mag verwachten van een organisatie. “Het is hier geen hotel!”

“Welcome to the Hotel California
Such a lovely place Such a lovely face
Plenty of room at the Hotel California
Any time of year
You can find it here”

(Nummer 2 in de top 2000: Hotel California  van de Eagles)

Niet alleen cliënten, patiënten of klanten hebben behoefte aan duidelijkheid. Ook medewerkers varen er wel bij. Laat daarom duidelijk zien waar jouw doelgroep op kan rekenen. Doe dit op een manier die bij jouw organisatie past. Dat kan een kort introductie-  of instructiefilmpje zijn. Of een infographic waarop je alle benodigde informatie beeldend weergeeft. Maar bijvoorbeeld ook een speciaal ingerichte webpagina, een app, een F.A.Q. pagina (Frequently Asked Questions – veel gestelde vragen) of een map met info.

Het voordeel van online informatie? Het is makkelijk aan te passen en daardoor eenvoudig up-to-date te houden. Het voordeel van offline informatie? Je pakt het er makkelijker bij en hebt er geen tablet, smartphone, laptop of pc (en bijbehorende kennis/vaardigheden) voor nodig.

Onderzoek wat bij jouw organisatie en doelgroep past! Zorg er in ieder geval voor dat de informatie altijd:

  • Beknopt en behapbaar is
  • Overzichtelijk is
  • Eenvoudig te scannen en doorzoeken
  • In stijl met jouw organisatie (zowel inhoudelijk als qua uiterlijk)
  • Het doel dient. (Houd daarom altijd in je achterhoofd waaróm je deze communicatieuiting in het leven hebt geroepen).

Hoe pakt jouw (zorg)organisatie dit aan?

Deze blogreeks draait om emotie, muziek (de top 10 noteringen van de top 2000), communicatie hun invloed op de sector Zorg & Welzijn.

Vorige week: Piano man – Billy Joel
Volgende week:  Bohemian Rhapsody – Queen
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

-->