Je denkt er nu misschien liever nog niet aan, maar voor je het weet is het december. De tijd van feestjes, cadeautjes en familie/vrienden. Maar ook van terugblikken op het afgelopen jaar. Ga dit jaar voor inspirerend, prikkelend en informerend! Geen saaie kerstkaart met voorspelbare tekst, maar een frisse terugblik op jouw werkjaar. Hoe doe je dat? 

Stap 1 – Bepaal jouw doelgroep en doel
Wie ga je dit jaarverslag toesturen? Zijn dat trouwe klanten die dagelijks/wekelijks bij jou kopen? Of zijn het mensen waarvoor je ooit iets betekend hebt? Wil je ze voornamelijk bedanken voor hun vertrouwen in jou en jouw bedrijf het afgelopen jaar? Of wil je ze wijzen op de ontwikkelingen die je doorgemaakt hebt en oude klanten prikkelen om opnieuw met jou in zee te gaan? Kies je voor een terugblik of misschien juist wel een vooruitblik? Omschrijf jouw doelgroep en geef tevens aan welk doel je wilt bereiken.

Stap 2 – Kies een vorm
Als doel en doelgroep in beeld zijn, kijk je naar de vorm waarin je jouw jaarverslag wilt presenteren. Ga je voor digitaal of papier? Kies je voor een fotoverslag (leuk als je bijvoorbeeld een nieuw kantoor hebt geopend dit jaar), voor een verhaal (denk aan storytelling) of voor een infographic (waarbij je aantal opdrachten en opdrachten in beeld brengt). Zet jouw wensen en eisen op een rijtje. Belangrijk is dat je doel en doelgroep daarbij niet uit het oog verliest. Met welk middel en op welke wijze bereik je jouw doelgroep en doel het beste?

Stap 3 – Ontwikkel de inhoud
Mooi! Je raamwerk staat! Nu kun je aan de slag met de inhoud. Vul jouw unieke jaarverslag met beeld, tekst, illustraties, vormgeving, etc. Pas je schrijfstijl en toon aan op het gekozen medium en houd doel en doelgroep altijd in gedachten.

Ik ben heel benieuwd naar jouw resultaat! Lukt het niet? Loop je vast of wil je sparren over doelgroep, doel, vorm of inhoud? Aarzel niet om contact met Moor op te nemen.


Is het woensdagmiddag? Dan is het tijd voor Moor Breekt de Week! Elke woensdag om 12.00 uur verschijnt een spiksplinternieuwe blog met frisse communicatietips en helder advies. Geen enkele blog meer missen? Geef je op via de website. Bekijk hier eerdere blogs.

-->