“Haar kind zat écht niet goed in zijn vel en moest 6 (!) weken wachten op hulp!” vertelt een vriendin ontdaan tijdens een etentje met de vriendinnenclub. “Ja, de vriend van mijn beste vriendin moest drie uur lang wachten op de huisartsenpost met enorme buikpijn,” vult een ander aan. “Het is echt een zooitje in de zorg,” besluit de derde. We eten zwijgend ons toetje op. 

We hebben allemaal onze mening klaar over de zorg. Vooral wanneer die zorg tekortschiet: lange wachtlijsten, onjuiste zorg, ontoereikende zorg. 

Handen aan het bed
“Ja maar jongens,” gooi ik een balletje op tijdens het eten. “We zitten hier met zes hoogopgeleide vrouwen aan tafel. En wie van jullie draagt, direct of indirect, bij aan de zorg?” Er gaan twijfelachtig wat vingers omhoog. “En wie staat er daadwerkelijk ‘met zijn handen aan het bed’?” Het blijft lang stil. Een accountant, een kredietadviseur, een consultant, een IT-specialist. We eten zwijgend ons toetje op.

Behoorlijk wat voor je kiezen
Werken in de zorg. Het is hárd werken. Hard werken tegen voor een minimaal salaris. Hard werken met een maximaal pantser. Want je krijgt behoorlijk wat voor je kiezen: werkdruk, kritische cliënten/patiënten, zeer kritische mantelzorgers. Je krijgt te maken met veel emoties en spannende gebeurtenissen. En dat allemaal in een veranderende wereld, waarin Corona nog steeds sluimert en soms zelfs weer opvlamt. Waarin het rommelt bij de jeugdzorg, huisartsenpraktijken dreigen te bezwijken onder de werkdruk en de ouderenzorg kampt met heel veel cliënten (en heel weinig medewerkers). Kortom: ga daar maar eens aan staan.

Het is makkelijk oordelen, zo boven ons toetje.

Negatieve insteek
De nadruk ligt zo vaak op wat er allemaal mis is en mis gaat. Op wat er niet klopt en niet deugd. Geen wonder, dat de zorg voor velen een ‘onaantrekkelijke sector’ is geworden. Geen wonder dat zorgorganisaties zich steeds bewuster worden van het negatieve beeld dat aan hen kleeft. En niet gek dus, dat organisaties steeds meer aandacht hebben voor hun imago.

Want,

  • hoe straal je uit wat jouw organisatie bijzonder maakt?
  • hoe laat je potentiële medewerkers zien hoe mooi, zinvol en waardevol het werk in jouw werkveld is?

Een stip op de horizon
Veel organisaties starten projecten om nieuwe medewerkers te werven. Daarnaast zijn er ook veel programma’s en projecten om deze medewerkers aan boord te houden. Zo’n project staat of valt met de juiste communicatie. Wie wil je aanspreken? Wat wil je bereiken? Waarom wil je dat? En hoe doe je dat? Een sterk, strategisch communicatieplan is onmisbaar. En dat plan maak je natuurlijk niet aan het eind van je project. Dat vorm je aan het begin, zodat het je houvast geeft, een stip op de horizon, kaders en een flinke dosis inspiratie. Het plan is een bron waar je uit kunt putten. Het helpt je om medewerkers te inspireren, informeren én activeren. Het betrekt ze bij jouw organisatie en zet ze aan het nadenken.

Klinkt zo’n plan als..

muziek in de oren voor jouw zorgorganisatie? Maar ook als een utopie?  Tijdens een gratis adviesgesprek kijken we samen naar de vraagstukken in jullie zorgorganisatie, bespreken we de projecten die jullie gaan starten en wat jullie willen bereiken. Ik laat jullie zien welke essentiële rol communicatie speelt en welke stappen er nodig zijn voor een vliegende start van jullie project

 

Boek hier jouw gratis adviesgesprek

Meld je eenvoudig aan voor een digitaal adviesgesprek (30 min) via het contactformulier)
Terug naar het blogoverzicht.

Terug naar de homepage.