Nu komt niet zo goed uit… volgende week? Overmorgen? Na Kerst? Over de vakantie heen tillen? Vaak stellen we lastige communicatie uit. Maar waarom niet nu? En waarom geef je er geen positieve draai aan? 

We communiceren met z’n allen op veilige momenten. Grijpen het einde van het jaar aan om medewerkers te bedanken, beginnen het jaar allemaal met goede (organisatie)voornemens en gebruiken de zomer om ‘even stil te staan’. Lekker save en gebruikelijk.

Maar stap eens buiten de gebaande paden. Vraag een medewerker op de koffie. Gewoonweg om het tussentijds eens over zijn of haar werk en werkzaamheden te hebben. Stap als bestuurder wat vaker (onaangekondigd) de werkvloer op. Deel ijsjes uit aan al die hardwerkende mensen op een warme zomerdag. Of stuur eens een verrassingsmail de deur uit op een ongebruikelijke dag. Prikkel, inspireer en enthousiasmeer jouw medewerker door wat vaker te kiezen voor (onverwachte) communicatiemomenten. Zoals Martin Luther King ooit zei: “Het is altijd het juiste moment om iets goeds te doen”.

Bovenstaande gaat op voor leuke, attente verrassingsmomenten, maar ook voor minder goed nieuws. We stellen het brengen van een (negatieve) boodschap uit. Wachten het juiste moment af. En brengen de boodschap vervolgens in een (te) lange, wollige brief. Dat kan en mag anders! Informeer jouw medewerkers vaker, ga voor een positieve insteek en voor een minder voor de hand liggende vorm. Maak bijvoorbeeld een videoboodschap. Daarin kun je niet alleen meer emotie en gevoel kwijt, maar daarmee voorkom je ook dat medewerkers een geschreven boodschap verkeerd interpreteren.

Wil jij weten hoe je vaker, beter en positiever met jouw medewerkers kunt communiceren? Wil jij verrassen en vernieuwen? Neem dan contact met me op. Ik help je graag verder!


Volgende week: Zorgen moet je doen.. niet maken – Loesje
Vorige week: Weet dat je niets weet – Socrates 

Geen blog meer missen? Meld je aan via www.moorcommunicatie.nl 


Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

Neem contact op met Moor Communicatie
-->