Wat zou dat fijn zijn, hè. Als er een boek bestond met daarin alle antwoorden. Zal ik deze klus aannemen? Moet ik mijn werkwijze aanpassen? Hoe ga ik om met concurrentie, onenigheid met klanten of de perikelen rondom Covid-19? Nou, ik kan je verklappen, ik heb zo’n boek in de kast staan. Werkt niet. Meer dan eens kreeg ik het antwoord: ‘vraag het aan je moeder’.

Een pasklaar, universeel antwoord. Een antwoord dat geldt in élke situatie en voor iédereen. Zo’n antwoord vind je nooit. Daarom vind ik het altijd erg bijzonder als mensen doen alsof ze de wijsheid in pacht hebben: “Als A dan B!”. “Uit ervaring weet ik dat situatie X altijd volgt op gelegenheid Y.”

In het midden
Soms is het beter om dingen ‘in het midden te laten’. Vroeger vond ik het midden maar niks: het is niet zwart en niet wit, het is niet a en niet b. Het is van alles een beetje en een beetje van niks. Maar hoe ouder ik word, hoe aantrekkelijker het midden is. Je hoeft niet alles te verklaren, uit te leggen en te weten. Soms is het juist fijn om dingen niet helemaal ‘vast te zetten’.

Laat jouw lezer zelf denken
Zo is het ook met communicatieuitingen. Sommige situaties vragen om daadkrachtig, helder en ‘geen-speld-tussen-te-krijgen’. Andere situaties vragen om helder, maar niet rigide. Schrijf jij een brief aan collega-artsen? Dan hoef je niet alles tot in de puntjes uit te leggen. Zij weten waar je het over hebt. Wil jij misstanden aankaarten via een ingezonden brief? Dan kom je een stuk krachtiger over als je wegblijft bij machotaalgebruik en iedere situatie totaal beheersen. Laat jouw lezer zelf denken, oordelen, kiezen. Neem jouw doelgroep serieus, sluit aan bij hun voorkeuren en achtergrondkennis. Neem ze mee in plaats van dat je ze in een hoek duwt. Inspireer, activeer, verrijk en verhelder.

Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken?
Ik kijk graag met je mee naar jouw communicatieuitingen. Van het nalezen van een brief tot het opzetten van een nieuwe communicatielijn voor jouw doelgroep.


Er is (bijna) niets zo leerzaam als lezen. Je verrijkt je wereld, doet nieuwe inzichten op en kunt helemaal opgaan in een verhaal. In deze reeks nemen we een duik in mijn boekenkast. Ga je mee?

Vorige week: Dossier 64 – over een nummer zijn of je een nummer voelen
Volgende week:  Het leven van een loser – Over ‘de underdogpositie’ en jezelf kwetsbaar opstellen
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Kan jouw (zorg- of welzijns)organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

 

-->