Linked-In wordt vooral bevolkt door ondernemers. Zij delen hun kennis en promoten hun producten, diensten, programma’s en boeken. Ze geven hun mening, stellen vragen en delen hun visie. En de werknemers dan? Die zijn vooral stil. Ze hebben een profiel op Linked-In ‘omdat dat moet’ of ‘omdat dat hoort’. Zo nu en dan doen ze aan ‘kijken en liken’. Maar ze zullen niet snel iets delen, een artikel schrijven of een tip geven. De meest gehoorde reden? Dat durf ik niet. En dát vind ik echt reuze jammer. Want, hoe mooi zou het zijn als een fysiotherapeut zijn tips deelt om in coronatijd tóch fit en soepel te blijven? Of wanneer een medewerker uit de ouderenzorg een mooi moment met een cliënt deelt? Of wanneer een huidspecialist laat zien hoe je (ondanks het dragen van een mondkapje) geen onrustige huid krijgt? En wanneer een doktersassistent een artikel publiceert over het veranderend type klachten waarmee een patiënt de dokterspraktijk binnenstapt?

Om als werknemer jouw visie, idee of tip te delen, moet je wellicht even over een drempel heen. Je bent misschien niet gewend om in de schijnwerpers te staan. Ook is het belangrijk dat jouw werkgever achter jouw berichten staat. Veel werknemers laten het daarom maar zitten.

En dat is jammer! Wat zou je wél kunnen doen?

  • Overleg met je werkgever. Zorg dat jullie op één lijn zitten. Vertel je plan: ik wil graag meer publiceren en reageren op LinkedIn. Daardoor kan ik onze organisatie en onze filosofie bij een breder publiek onder ogen brengen. Maar voordat ik dit doe, wil ik eerst de hoofdlijnen met je doornemen.
  • Blog, publiceer, post, vlog en podcast over jouw expertise. Jouw vakgebied. Laat zien dat jij een echte specialist bent. Deel nieuws uit jouw vakgebied, spar met collega’s van andere organisaties en toon hoe jij tegen bepaalde onderwerpen aankijkt. Jouw werkgever kan alleen maar blij zijn met zo’n specialist in huis!
  • Ben je scherp van tong en deel je graag jouw mening? Doe dit dan op persoonlijke titel. Het is prima om van je te laten horen en het is goed om te laten zien dat jouw mening niet perse die van jouw organisatie is.
  • Wees niet bang om het fout te doen. Doe het stapje voor stapje en zie jouw werk op LinkedIn als de start van een relatie. Begin met het lezen en liken van berichten. Kies daarna voor een gepaste reactie. Voelt dat goed? Dan kun je ook een keer zelf wat publiceren. Elke week ben jij iets meer zichtbaar.

Voor je het weet kijken jouw volgers uit naar jouw interessante en inspirerende berichten op LinkedIn!


Kan niet, wil niet, weet niet, lukt niet… er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je niet toekomt aan communicatie. Zonde! Want je kunt er zó veel moois, goeds, inspirerends en doeltreffends mee doen. Wat? Dat lees je in deze blogreeks!

Vorige week: Ik heb geen inspiratie!
Volgende week:  Het heeft geen nut (deel 1)
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw (zorg- of welzijns)organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->