Begin je zin niet met ‘En’ of ‘Maar’. Schrijf afkortingen altijd voluit. Gebruik geen spreektaal. Schrijf zo eenvoudig mogelijk. Het zijn enkele ‘gouden’ schrijfregels die we al als kind ingeprent krijgen. Ooit kreeg ik zelfs een mailtje van een klant: ‘Eh, je mag een zin nooit met EN beginnen Maartje. Ben jij hier nou de professional?’. Ik durf te stellen van wel. Én dat die heilige schrijfregels (voor een groot deel) de prullenbak in kunnen.

‘Nooit nie nee’
Eerlijk is eerlijk. Ik moest even slikken toen enkele weken geleden bekend werd dat de taalregels (na 24 jaar) op de schop gingen. ‘Groter als’ werd legaal. Net als ‘Ik heb hun gezien’. En ‘een hele mooie klus’ (ipv heel mooi). Of dubbele ontkenningen ‘Nooit nie nee’. Dit laatste is niet helemaal waar. Maar als Brabander gebruik ik al jaren drie- en vierdubbele ontkenningen. Het is nog nooit niemand niet opgevallen in mijn omgeving 😉.

Meebewegen? 
In de nieuwe versie van ‘ons’ ANS (de Algemene Nederlandse Spraakkunst) zijn deze regels aangepast om het verschil tussen gesproken en geschreven taal te verkleinen. En dat kan ik begrijpen. We lezen vluchtiger, steeds meer van schermen (groot en klein) en richten onze aandacht op korte, online artikelen in plaats van boeken. Als onze manier van lezen verandert, is het dan niet meer dan logisch dat ook onze manier van schrijven meebeweegt?

Schrijf voor jouw doelgroep
Ik schrijf op gevoel. Natuurlijk komen daar basisregels bij kijken. Maar ik richt me vooral op doel en doelgroep. Wat past bij deze groep? Wat willen zij lezen? Wat is voor hen (of zal ik zeggen ‘hun’) herkenbaar? Hoe sluit ik aan bij de voorkennis van deze doelgroep? Dat zorgt ervoor dat ik soms bewust kies voor het gebruik van afkortingen (omdat de doelgroep hiermee bekend is). Of het gebruik van extreem korte zinnen. Soms duik ik de diepte in en staat de tekst boordevol jargon en lastige zinnen. Gewoonweg omdat de doelgroep daarvan houdt. En zich daardoor beter kan vinden in de boodschap.

“En wat als nog?”
Waarom zouden we krampachtig vasthouden aan iets wat jaren geleden bedacht is, als de wereld er nu heel anders uitziet. Als de wereld om iets anders vraagt. Deze discussie is overigens niet nieuw hoor. Van Kooten en de Bie hadden het er járen geleden al over: https://www.youtube.com/watch?v=pWdsx9qnHVM. ‘En wat als nog’ 😉


Soms is het heerlijk om even ergens tegenaan te schoppen. Te laten weten dat je er bent. En wat je van iets vindt. In deze blogreeks (‘Moor Rebellentour’) keren we ons lekker tegen wat heilige social media huisjes, Google-tips, communicatiewetten en schrijfregels.

Vorige week: Werk-/privébalans?
Volgende week:   Niet omdat het moet, maar omdat het kan
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

-->