“Zucht. In een oerwoud aan berichten en een tsunami aan organisaties, initiatieven en ondernemers is opvallen ontzettend lastig. Ik kap er maar mee. Met al die communicatiepogingen…” vertelde ze me. Coaches? Die zijn er duizenden! Fysiopraktijken? Google en je treft er zes bij jou om de hoek. Maar, geef de moed niet op: sterke communicatiemiddelen geven jou dé kans om boven de rest uit te springen.

Zorgverleners? Tekstschrijvers? Adviesbureaus? Die zijn in jouw buurt al niet op één hand te tellen, laat staan in Nederland. Want ook al zit een concurrent/concullega aan de andere kant van het land, dankzij internet zou het net zo goed je buurvrouw kunnen zijn.

Reserveer tijd voor jouw communicatie
Daarom is heldere, passende communicatie van enórm belang. Het geeft jou de mogelijkheid om op te vallen tussen al die anderen. Hoog tijd dus, dat je meer aandacht reserveert voor de communicatieuitingen van jouw organisatie. Waar kun je aan denken?

Start bij de basis
Zorg dat jij de visie van jouw organisatie scherp voor ogen hebt. Wat maakt jullie organisatie anders dan anderen? En wat is jullie doel?

  • Kijkt jullie ziekenhuis verder dan de klachten van de patiënt?
  • Heeft jullie coachpraktijk als motto dat iedereen direct bij jullie terecht kan?
  • Staat bij jullie adviesbureau deskundigheid hoog in het vaandel?

USP’s
Zorg dan dat deze ‘Unique Selling Points’ opvallen. Ze maken je anders dan anderen. Tip: roep het niet alleen, maar lever ook bewijslast. Laat zien dat coachees direct bij jullie aan de slag kunnen: vandaag bellen: morgen een afspraak! Toon op jullie website welke trainingen de medewerkers van jullie adviesbureau maandelijks volgen om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en hun deskundigheid op die wijze te bevorderen. Laat zien waaruit blijkt dat jullie verder kijken dan de klacht waarmee een patiënt het ziekenhuis binnenstapt: toon jullie werkwijze en aanpak.

Herkenbare lijn
Laat deze zaken doorklinken in al je uitingen: van website tot visitekaartje en van social media post tot brochure. Zorg voor een duidelijke, herkenbare lijn:

  • In elke uiting is jullie visie/missie/doel helder
  • In elke uiting maak je gebruik van een herkenbare huisstijl (kleur, lettertype, visuals)
  • In elke uiting maak je gebruik van een herkenbaar taalgebruik (zelfde toon, woordkeuze, zinslengte, etc.)

Houd vol
Zet jouw communicatielijn door en houd vol! Je zult zien dat jouw bedrijf herkenbaar(der) wordt. Voorspelbaarder. Maar dat is in deze zin alleen maar goed nieuws: mensen weten waar ze bij jouw organisatie op kunnen rekenen.

Aanjager nodig?
Pak je de communicatie van jouw organisatie zo aan, dan heeft elk bericht nut. Elke uiting is van waarde. Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Zoek je een aanjager voor een inspirerende start? Of juist iemand die jullie kan helpen bij het volhouden van een nieuwe communicatielijn? Ik ondersteun je graag!


Kan niet, wil niet, weet niet, lukt niet… er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je niet toekomt aan communicatie. Zonde! Want je kunt er zó veel moois, goeds, inspirerends en doeltreffends mee doen. Wat? Dat lees je in deze blogreeks!

Vorige week: Wie zit er op mijn bericht te wachten?
Volgende week:  Help! Ik heb geen discipline
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw (zorg- of welzijns)organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

-->