“Ik zoek een gedreven loopbaancoach die mij kan helpen in mijn zoektocht naar werk”, “Wie weet een creatief webbureau dat mij kan helpen bij de ontwikkeling van mijn nieuwe website?” “Wie o wie kent een goede zakelijke fotograaf?” Met grote regelmaat zie ik dit soort oproepen op mijn LinkedIn-tijdlijn staan. Het aantal reacties dat daarop volgt verbaast me telkens weer. Soms wel 400(!).

Meestal bestaan die reacties uit enkele woorden: ‘Ik kan Marianne van harte aanbevelen’ of ‘Ik help je graag verder. Voor meer informatie mag je altijd contact met me opnemen’. Slechts een enkeling neemt de moeite om zichzelf te introduceren en zichzelf te onderscheiden van de massa. Daarom in deze editie van ‘Moor Breekt de Week’ aandacht voor twee thema’s, waardoor jij meer uit een LinkedIn-oproep kunt halen:
1) Hoe schrijf je een gerichte oproep op LinkedIn?
2) Hoe zorg je dat jouw reactie op een bericht opvalt?

Hoe schrijf je een gerichte oproep op LinkedIn?
LinkedIn is een zakelijk netwerk en enorm geschikt om in contact te komen en/of blijven met jouw zakelijke connecties. Je kunt er informatie vinden, blogs/artikelen lezen, interessante discussies volgen, aansluiten bij (besloten) groepen en berichten plaatsen. Die berichten kunnen betrekking hebben op zakelijke successen (‘een leuk artikel geschreven voor bedrijf x, lees het hier!’), op foto’s of verslagen van een zakelijk evenement of op een zakelijke vraag. Je zoekt bijvoorbeeld een trainer die een workshop over samenwerken kan geven. Of een bedrijf dat de catering kan verzorgen in jullie kantine. Ben je op zoek naar een zakelijk professional? Maak je zoekvraag dan zo gericht mogelijk. Schrijf je zoiets als ‘Ik zoek een coach’, dan voelt half LinkedIn zich aangesproken. Geef dus exact aan waar jij naar op zoek bent: ‘ik zoek een trainer die op 1 november in de ochtend een inspirerende workshop kan geven in Eindhoven aan een team van 5 ICT-professionals. Doel van de workshop is het verbeteren van de samenwerking tussen onze ICT’ers. Graag hoor ik hieronder waarom jij de man of vrouw voor deze klus bent en welke ideeën jij hebt!’. Door richting aan je zoekvraag te geven en de gewenste details te bespreken, ontvang je waarschijnlijk minder algemene reacties en daag je de lezer direct uit om een passend antwoord te geven.

Hoe zorg je dat jouw reactie op een bericht opvalt?
Aan de andere kant van de vraag staat een gericht antwoord. Zie jij een leuke potentiële opdracht of zoekvraag voorbijkomen? Maak jezelf er dan niet makkelijk van af, maar val op! Is het een algemene vraag (‘Ik zoek een coach.’) en zijn er al 399 reacties? Houd de eer dan aan jezelf, laat een reactie zitten en gebruik je tijd en energie voor andere zoekvragen op LinkedIn. Is het een specifieke vraag en/of sluit de vraag exact aan op jouw expertise? Reageer dan met een enthousiast antwoord waarin jij heel kort en krachtig uiteenzet waarom jij de geschikte persoon voor de opdracht bent. Een enkel ‘ik kan je helpen, neem contact met mij op’ is vaak te vrijblijvend en prikkelt de lezer niet. Voeg een afbeelding toe (van je visitekaartje of bedrijfsflyer bijvoorbeeld), geef aan waar jouw bedrijf voor staat, toon je ervaring (bijvoorbeeld met een link naar je portfolio) en zeg dat je een privébericht zult sturen met extra informatie. Kortom: maak werk van je antwoord!

Ga je op deze manier te werk? Dan zul jij binnen no-time succesvol zijn op LinkedIn!


Moor Breekt de Week geeft elke woensdagmiddag tips, adviezen en een scherpe kijk op communicatiezaken. Wil jij aan de slag met jouw bedrijfscommunicatie? Moor brengt jouw bedrijfscommunicatie in beweging! Wat dacht je bijvoorbeeld van een imagodocument waarin we samen kijken hoe we jouw bedrijf (weer) op de kaart zetten?

 

-->