Snel plaatste ze een bericht op Facebook. Daarna opende ze haar LinkedIn-pagina en maakte ondertussen een paar mooie foto’s voor het Instagram-account van haar coachingspraktijk. Op Twitter hield ze daarnaast het laatste nieuws van haar vakgebied bij. Meestal haakte ze daar meteen op in met een gevatte Tweet. Ze opende haar laptop en ging aan de slag met haar nieuwe E-book. Als ze daarna nog wat tijd over had zou ze een start maken met haar podcast. Met een zucht zakte ze op de bank. Al die activiteiten kostte haar zóveel energie. En wat leverde het haar op?

Gula, één van de zeven zonden, staat voor onmatigheid. Voor gulzigheid of vraatzucht. ‘Geen maat weten te houden’, grenzeloos. Bij het ‘all you can eat’ restaurant voor zeven toetjes gaan, in plaats van je beperken tot één of twee desserts.

Ook binnen organisaties zie je gulzigheid. Teveel willen. Bang om iets te missen. Of gewoonweg een gebrek aan focus.

Stroomversnelling
We leven in een digitale wereld. De coronacrisis heeft benadrukt hoe belangrijk online vindbaarheid en online werkzaamheden zijn. Het bracht de ontwikkeling van onlinecursussen, e-coaching en digitale spreekuren in een stroomversnelling. Omdat we niet in ‘real life’ kunnen netwerken, wil je als organisatie online zichtbaar zijn. Het liefst zo vaak mogelijk op zoveel mogelijk kanalen.  We bevinden ons in een ‘All You Can Eat’ restaurant en storten ons massaal op het buffet. We nemen niet één maar zeven toetjes mee. En eenmaal aan tafel weet je niet waar je moet beginnen, neem je van sommige toetjes maar één hap en laat je een enkeling zelfs onaangeroerd staan.

Kies bewust
Mijn tip? Geef je niet over aan je gulzigheid. Geef niet toe aan de drang om in deze gekke tijden alles aan te grijpen en elk toetje op de tafel te proberen. Loop langzaam op de desserttafel af, bedenk waar je zin in hebt, wat past bij jou, bij jouw voorkeuren? Wil je iets nieuws proberen? Of ga je voor jouw favoriet de Dame Blanche? Kies jouw dessert bewust, bekijk het, proef het, ruik eraan. Eet het met je volle bewustzijn.

Optimaliseer
Kies communicatiekanalen die bij jou en bij jouw (zorg of welzijns) organisatie passen. Probeer af en toe iets nieuws, maar alleen als jij er zin en tijd voor hebt. Doe dat alleen als jij bereid bent om te investeren en om nieuwe dingen te leren. Bekijk hoe jij een communicatiekanaal optimaal in kunt zetten voor jouw organisatie. Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Ik leid je op een creatieve manier naar jouw desserttafel.

Deze blogreeks draait om de zeven zonden en hun relatie tot communicatie in de wondere wereld van zorg & welzijn.

Vorige week: Invidia (nijd – jaloezie – afgunst)
Volgende week:  Ira (woede – toorn – wraak – gramschap )
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->