Sommige mensen doen álles zelf. Anderen besteden juist álles uit. Vaak lijkt er geen tussenweg. Natuurlijk: iedereen heeft zijn sterke en minder sterke punten. Maar waarom zou je alles over de schutting gooien?

Boekhouding, koude acquisitie, communicatie & social media: het liefst brengen we de minder leuke onderdelen van onze onderneming onder bij een ander. Want ‘dan ben je er lekker van af’.

‘Maak maar wat berichten’, ‘Hier is de schoenendoos met bonnetjes’, ‘Zoek jij nieuwe klanten voor mij?’.

Doe waar je hart ligt
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het heel slim om je te focussen op zaken waar je goed in bent en ondersteuning te zoeken bij zaken waar je hart minder ligt. Om bijvoorbeeld een boekhouder in te huren of iemand te vragen om jouw personeel bij te spijkeren. Of een bureau in te huren om voor jouw organisatie de perfecte communicatie-uitingen te schrijven.

Daar heb je toch iemand voor?
Waar ik minder fan van ben, is om álles over de schutting te gooien. En je handen dus helemaal van een onderwerp af te halen. Geen enkele blik te werpen op jouw social media kanalen (want daar heb je iemand voor). Geen enkel zicht te hebben op jouw cijfers (want daar heb je iemand voor) of geen oog te hebben voor je medewerkers (want daar heb je iemand voor).

Feeling met jouw organisatie
Handel je op deze manier, dan verlies je stukje bij beetje ‘feeling’ met jouw organisatie. Je verliest zicht op essentiële zaken. En hoewel jouw cijfers, communicatie-uitingen en personeelszaken bij externen in prima handen zijn (het zijn niet voor niets professionals), is het van levensbelang om ook op deze onderwerpen bij de les te blijven.

Creëer een speelveld
Mijn klanten zijn stuk voor stuk betrokken mensen. Werknemers, bestuurders, managers en directeuren die zowel geloven in de kracht van uitbesteden als in de kracht van hun eigen kunnen en die van hun organisatie. Ze delen hun wensen, de grote lijnen van hun aanpak, de kern van hun visie en de doelen voor de komende jaren. Ze schetsen een speelveld voor mij, waarbinnen ik me vrij mag bewegen. Om zo samen tot mooie communicatie-uitingen te komen, die passen bij het doel, de doelgroep en de visie van de organisatie. Een perfecte balans tussen uitbesteden én grip houden.

Ik kan het iedereen aanraden 😉


Soms is het heerlijk om even ergens tegenaan te schoppen. Te laten weten dat je er bent. En wat je van iets vindt. In deze blogreeks (‘Moor Rebellentour’) keren we ons lekker tegen wat heilige social media huisjes, Google-tips, communicatiewetten en schrijfregels.

Vorige week: Denk eens wat commerciëler zorgsector!
Volgende week:   Werk-/privébalans?
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

-->