“Piet, maak jij een nieuwe flyer voor onze klant? De vorige versie is inmiddels verouderd.” Driftig begint Piet aan een nieuwe tekst. Daarin staat keurig de naam, geschiedenis en het productaanbod van het bedrijf. Contactgegevens erbij en hoppa! Klaar is Piet, eh Kees! Voor veel bedrijven een herkenbare gang van zaken. Zonde! Want communiceren zonder richting is communiceren zonder doel. Vaak leiden nietszeggende flyers tot niks. Hoe schrijf je een boodschap die je doelgroep raakt? Onderzoek jouw doel! 

Wat wil jij bij je doelgroep bereiken?
Je wilt ze…
A) …Informeren (feiten, kennis overdragen) Doel = weten dat
B) …Overtuigen (mening of houding overdragen) Doel = vinden dat
C) …Instrueren (vaardigheden aanleren) Doel = weten hoe
D) …Motiveren (aanzetten tot handelen, gedragsintenties beïnvloeden) Doel = willen
E) …Emotioneren (affectie, gevoel oproepen) Doel = voelen Waar let je op wanneer je bepaalde doelen bij je lezer wilt bereiken?

What’s next? 
Wanneer jij weet wat je wilt bereiken bij je doelgroep (informeren, overtuigen, instrueren, motiveren of emotioneren) is het belangrijk dat je de inhoud en vorm van je boodschap daarop aanpast:

Informatief
Wanneer je een informatief doel hebt, is het belangrijk dat je goed aansluit bij de voorkennis en taalvaardigheid van de lezer (te veel info = betuttelend, te weinig info en detail = te moeilijk). Daarnaast breng je je informatie boeiend en duidelijk gestructureerd, zodat je lezer je info makkelijker onthoudt. Verduidelijk abstracte taal met concrete voorbeelden.

Instructief
Een instructieve tekst is overzichtelijk en inzichtelijk. De tekst helpt je om een taak efficiënt uit te voeren. Hij motiveert, is volledig, geeft de juiste stappen in de juiste volgorde en bevat voldoende details. Gebruik beeldmateriaal om je instructies kracht bij te zetten.

Motiveren en overtuigen
Heb je een persuasief doel? Zorg dan dat je tekst een duidelijk appèl bevat: een call-to-action. Denk goed na over je woorden en probeer een ‘wij-gevoel’ te creëren. Beloon goed gedrag en benadruk de eventuele gevolgen van ‘slecht’ gedrag. Houd rekening met de heersende normen en waarden en speel in op de actualiteiten.

Schiet scherp!
Een informatieve flyer vraagt om een andere aanpak dan een overtuigende brochure. Kom je er zelf niet uit? Schroom dan niet om hulp in te schakelen. Moor Communicatie helpt je graag bij het onderzoek naar jouw ideale doelgroep/klant en jouw communicatiedoel(en). Samen gaan we op zoek naar de perfecte manier om jouw klant te bereiken. Benieuwd? Neem contact op!


Woensdagmiddag! Tijd voor Moor Breekt de Week: jouw wekelijkse dosis communicatie en ondernemerschap. Tips, weetjes, communicatieadvies! Geen blog missen? Geef je op via de website.

-->