We hebben er een handje van hè. Om onszelf overal te laten zien. ‘Kijk eens wat ik kan!’ ‘Kijk eens hoe goed ik ben’. We zijn het gewend. Volgens een oud gezegde ‘schrijven gekken en dwazen hun namen op deuren en glazen’. Oftewel: ze laten zich overal zien en gelden. De mensen die het minst te melden hebben, schreeuwen het hardst. Je ziet het steeds meer op onze Social Media kanalen. Hoe zorg jij dat je zichtbaar bent, zonder dat het overdadig is? Hoe blijf jij op een prettige manier relevant?

Soms zie ik op LinkedIn door de bomen het bos niet meer. Aan werkelijk elke gedachte, elke prestatie en elke vraag wordt een uitgebreide post gewijd. De echte pareltjes zijn hierdoor minder zichtbaar. Je merkt dat mensen iets plaatsen ‘omdat ze nu eenmaal elke dinsdagochtend een bericht op hun Social Media kanalen zetten’. Of dat ze hun hart luchten (over elk willekeurig onderwerp) zonder hier twee keer over na te denken.

Zonde!

Blijf bij je lezer… eh leest!
Zorg dat jij iets relevants te melden hebt. En (om nog maar met een spreekwoord te strooien): schoenmaker, blijf bij je leest. Weet jij alles over onderwijs en gaan na weken lockdown de scholen eindelijk weer open? Dan kun jij hier met een gerust hart een bericht aan wijden. Werk jij als proces-optimalisator en heb jij geweldige ideeën om thuiswerken aangenamer te maken? Deel jouw tips! Ben jij coach en weet jij hoe je de sfeer thuis gezellig en goed kunt houden? Handig! Verpak jouw tips, adviezen en kennis in een korte, krachtige post of een pakkende video.

Wacht voor je op ‘enter’ drukt
Is het jouw vakgebied niet? Blijf er dan van weg. Het is logisch dat je in deze bijzondere tijd wat vaker kampt met frustraties, met oplopende spanningen, met verveling of juist met stress. Een bericht of reactie op Social Media is zo geplaatst. Denk daarom twee keer na voordat je op ‘enter’ drukt. Neem een pauze. Haal iets te drinken, ga weg van je scherm en stel jezelf daarna de volgende vragen:

  • Past dit bericht bij mij? (blijf je trouw aan jezelf en jouw kernwaarden?)
  • Past dit bericht bij mijn bedrijf (sluit het aan bij jouw bedrijfsvisie?)
  • Past dit bericht bij mijn doelgroep (bevat jouw bericht informatie waar jouw doelgroep iets aan heeft?)

Zorg dat jouw bericht van waarde is. Voor de ander én voor jezelf. Zorg dat jij die pareltjes schrijft waar platforms als LinkedIn van opleven.

Ik zie je bericht vanzelf op mijn tijdlijn verschijnen 😉 Zijn we nog geen connectie op LinkedIn? Dan nodig ik je van harte uit in mijn netwerk. Via deze link kun je een connectieverzoek aanvragen.


Leerzaam, inspirerend, ouderwets of juist helemaal van deze tijd: spreekwoorden en gezegdes heb je in alle soorten en maten. In ‘Moor Breekt de Week’ duiken we elke week in een ander spreekwoord of gezegde rondom mijn favoriete thema: schrijven! 

Vorige week: Zij laat zich de wet niet voorschrijven
Volgende week:   Wie schrijft als honing kan bijen verwachten
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Kan jouw (zorg- of welzijns)organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->