De zorg is belangrijk, ingewikkeld, mooi, frustrerend en ontroerend. Net als de mens! Niet gek dus, dat steeds meer zorgorganisaties gebruik maken van een ‘boegbeeld’.

Je ziet ze in allerlei soorten en maten. Sommige zijn door de organisatie naar voren geschoven, anderen vallen op door hun werk, hun passie voor het vak of hun uitgesproken mening. Boegbeelden zijn enorm belangrijk voor de zorg. Ze geven de zorg letterlijk een gezicht.

Neem bijvoorbeeld Tommie Niessen. Een jonge, enthousiaste gast. Hij schrijft over zijn werk als verpleegkundige in de zorg. Gewoonweg omdat hij vindt dat de zorg wel wat meer positieve aandacht verdient. Met zijn stoere uiterlijk en toegankelijke stukjes op social media heeft hij al heel wat positieve aandacht op de zorg gevestigd.

Tot aan de laatste stap
Zelf lees ik graag de stukken van Sander de Hosson. Longarts in het Wilhelmina ziekenhuis in Assen en auteur van het boek ‘Slotcouplet’. Dagelijks vraagt hij op LinkedIn met interessante artikelen en korte stukken aandacht voor palliatieve zorg. Indrukwekkende verhalen over de kracht van compassie in het laatste stuk van het leven. Hoognodig volgens de Hosson, omdat er (met name tijdens de opleiding tot arts of specialist, maar ook daarna in het veld) maar weinig aandacht is voor palliatieve zorg.

Op bezoek bij tante
Maar niet alleen mensen vormen een inspiratiebron voor (werken in) de zorg. Ook organisaties zelf profileren zich steeds menselijker. En daarmee vaak toegankelijker en aantrekkelijker. Neem bijvoorbeeld ouderenzorginstelling tanteLouise uit Bergen op Zoom. Dat klinkt toch een stuk laagdrempeliger en gemoedelijker dan ‘Woonzorginstelling de Zuidrand’.

Hoe profileert jouw (zorg)organisatie zich?
Hebben jullie een boegbeeld? En hoe zorgen jullie dat jullie aantrekkelijk en toegankelijk zijn? Ik hoor het graag!

-->