Corona. Je kunt het woord niet meer horen. Niet meer zien. Niet meer ruiken (als je corona hebt dan hè 😉) Maar hoe je het ook wendt of keert: we zitten al 1,5 jaar in hetzelfde schuitje. En hoewel het er allemaal wat zonniger uitziet (met versoepelingen en grootschalige vaccinatie) is er een kans dat corona nooit meer helemaal zal verdwijnen. Daarom is het goed om zo nu en dan, naast alle negatieve effecten, de positieve kanten van corona te belichten. Want, zoals Johan Cruijff zou zeggen: ‘elk nadeel heb z’n voordeel!’

Wie had twee jaar geleden gedacht dat een groot deel van Nederland vanuit huis zou werken? Dat een vergadering via Microsoft Teams het nieuwe kletspraatje bij het koffiezetapparaat zou zijn? Dat we alle mooie natuur in Nederland opnieuw zouden ontdekken, omdat we niet naar het buitenland kunnen?

Corona dwong ons om oude gewoontes los te laten en nieuwe te ontwikkelen. Als ik tegenwoordig een filmpje zie van een festival of andere drukke bijeenkomst van mensen krijg ik een gek gevoel. Kón dat toen gewoon? Daar waar veel mensen verlangen naar ‘het oude’, vind ik ‘het nieuwe normaal’ op bepaalde vlakken zo slecht nog niet. Minder drukke agenda’s en verplichtingen en nieuwe waardering voor het leven ‘an sich’.

Ook op communicatiegebied is er een hoop verandert. Natuurlijk is het lastig dat je op dit moment niet face-to-face kunt netwerken met mensen. Of dat trainingen en vergaderingen veelal online plaatsvinden. Maar er zijn ook mooie ontwikkelingen:

  • Iedereen (nou ja, bijna iedereen) weet inmiddels hoe je digitaal met elkaar afspreekt. Hierdoor verlopen digitale gesprekken soepeler dan de periode voor corona. Alles went hè.
  • In 2019 stapte je voor een oriënterend gesprek van een half uur nog anderhalf uur in de auto naar je plek van bestemming. Nu klap je jouw laptop open, je start het gesprek en klapt je laptop weer dicht. Scheelt je toch weer drie uur. En het resultaat is vergelijkbaar.
  • We houden door corona meer afstand, maar zijn digitaal tóch dicht bij elkaar. Daar waar je eerst vooral mensen uit je eigen regio sprak (bijvoorbeeld tijdens een netwerkevent), spreek je nu mensen uit heel Nederland tijdens een online webinar, op LinkedIn of tijdens een online event.

En toch, soms valt het tegen al die digitale gesprekken. Dan wil je gewoon weer met anderen in één ruimte zijn, elkaar een hand kunnen schudden of face-to-face vergaderen. Daarom enkele tips om jouw digitale leven leuk te houden:

  • Plan tussen vergaderingen in ruimte. Voor jezelf, voor ander werk, voor een ommetje. Of kijk even naar het EK (elk nadeel heb z’n voordeel). Benut de ruimte die je anders in de auto zou zitten (van afspraak naar afspraak) slim en prop je agenda niet vol met vergaderingen.
  • Kom beslagen ten ijs: weet waar jij over wil vergaderen en houd het kort en krachtig. Maak een duidelijke agenda en bijbehorende rolverdeling.
  • Bedenk leuke, interactieve vergadervormen. Denk hierbij aan een quiz, een digitale peiling, een vragenronde of een kort spel. Neem hierbij een voorbeeld aan de jongens van de populaire TV-show ‘Even tot hier’.
  • Stuur je collega, werknemer of opdrachtgever een leuke attentie. Post (of het nu een brief of een cadeautje is) wordt meer gewaardeerd dan ooit.
  • Pas je communicatie aan: houd het kort en krachtig. Stel duidelijke vragen in een Teams-gesprek en geef in je mail aan welk antwoord je wanneer van iemand verwacht. Zo voorkom je oeverloos heen-en-weer gemail. Geef ook duidelijk aan je collega’s aan van welke onderwerpen jij op de hoogte gehouden wilt worden. Niet alle mails in cc zijn even nuttig.

Succes!

PS. Wil jij leren hoe jij jouw communicatie-uitingen effectiever, interessanter én leuker maakt? Tijdens een interactieve workshop (digitaal of face-to-face) leer ik je hoe je dit doet. Vraag een gratis inspiratiegesprek aan via info@moorcommunicatie.nl


Nederland is in de ban van het EK. En hoe kun je daar beter op aansluiten dan met een blogreeks over de koning van de oneliners: Johan Cruijff! In deze reeks verbindt Moor communicatiewijsheden met de levenswijsheden van Cruijff. “Want voetballen/communiceren is makkelijk. Wat moeilijk is, is simpel voetballen/communiceren.”

Vorige week: Je moet schieten anders kun je niet scoren
Volgende week:   Je gaat het pas zien als je het doorhebt
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->