Een van de beste songteksten aller tijden (volgens mijn ontzettend objectieve vriend) bevat de regels: “Voor Rood-Wit gezongen. Vol man’lijke kracht. Een lied met ons allen want eendracht maakt macht.” Ik ben iets minder fan van deze tekst. Maar er zit wel een kern van waarheid in: eendracht maakt macht. Samen sta je sterk. En hoe beter de saamhorigheid, de eenheid en de gedeelde identiteit, hoe sterker een organisatie of merk staat. Hoe bereik je dit?

  • Ga op zoek naar je eigen identiteit. Wat kenmerkt jouw organisatie? Hoe zou jij jouw organisatie omschrijven? En hoe wil je dat buitenstaanders jouw organisatie zien?
  • “Een feest der herkenning!” Wanneer iemand zich herkent in jouw verhaal, jouw geschiedenis of jouw ervaring dan schept dat een band. Vertel dus als (zorg)organisatie waar jij vandaan komt, wat jouw organisatie gevormd heeft en hoe jullie de toekomst zien.
  • Zoek jouw doelgroep. Wie vormt jouw ideale match? Welke groep deelt jouw waarden en interesses? Waar is deze groep te vinden? Probeer daar een binding met jouw doelgroep aan te gaan. Dat kan een community zijn op Facebook, maar ook een lokale boekenclub of ondernemersvereniging.
  • Maak het logisch. Blijf trouw aan jouw verhaal en organisatie. Zorg dat alle communicatieuitingen in lijn zijn met jullie identiteit. Zo wordt jouw verhaal op een prettige manier voorspelbaar. De ontvanger wordt hierdoor telkens bevestigd in zijn of haar beeld van de organisatie. Hoe meer jullie visie overeenkomt met het beeld van de ontvanger, hoe groter de kans is dat de ontvanger openstaat voor jullie diensten.

Vormen jullie communicatieuitingen een logisch verhaal?
Zijn ze in lijn met jullie identiteit én de verwachtingen van de ontvanger? Of kun je wel wat aanpassingen, communicatieadvies en een frisse blik op jullie communicatie gebruiken? Ik help je graag! Laten we connecten op LinkedIn.

Deze blogreeks draait om de zeven beïnvloedingsprincipes van hoogleraar en onderzoeker dr. Cialdini. Hij onderzoekt hoe mensen zich laten beïnvloeden en overtuigen. Cialdini schreef er een wereldberoemd boek over: Influence: The Psychology of Persuasion (1984). Daarin stonden zes beïnvloedingsprincipes. Later voegde hij een zevende principe toe.   

Vorige week: Schaarste
Volgende week:   Een nieuwe reeks!
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

-->