Auw, een pijntje in je nek. Je stapt naar de huisarts en die adviseert een bezoek aan de fysiotherapeut. “Ik ken nog wel een goede praktijk,” zegt de arts en ze overhandigt een brochure. Je opent ‘m en het begint je te duizelen. De brochure staat bomvol tekst. Je weet niet waar je moet beginnen en na enkele zinnen ben je de draad kwijt. Je haakt af. 

Ik zie het vaak: ondernemers en (zorg)organisaties die ontzettend enthousiast zijn. Ze hebben passie voor hun vak, liefde voor de mens en lopen over van de ideeën. En ál die info proberen ze in hun bedrijfsbrochure te stoppen. Want: wat als er iets mist? Wat als je niet alles wat je doet terug laat komen in de tekst?

Vooral wanneer een (zorg)organisatie divers is, zie je al snel door de bomen het bos niet meer: een zorginstelling voor zowel ouderen als jongeren, begeleiding voor mensen met en zonder beperking, een fysio praktijk die zowel reactief als preventief werkt. Je wilt dat de lezer een goed en volledig beeld van jouw organisatie krijgt. Hoe doe je dat?

  1. Realiseer je dat het de eerste kennismaking is. 
    Vertel jij tijdens een sollicitatiegesprek over jouw leven van geboorte tot nu? Of noem jij je lievelingseten al voordat je de hand geschud hebt met je nieuwe collega? Een bedrijfsbrochure is een allereerste kennismaking. De lezer heeft waarschijnlijk nog niet (of niet vaak) van jouw organisatie gehoord. Beperk je daarom tot de hoofdlijnen.
  2. Een corporate brochure is algemeen.
    Vertel globaal wie je bent & wat je doet. Wil je de diepte in? Wil je specifieke kennis kwijt of ingaan op een specialisme? Wijd hier dan een aparte brochure aan.
  3. Richt je op de doelgroep.
    Wie wil jij bereiken met de brochure? En wat wil deze lezer weten? Is de lezer geholpen als jij tot in detail uit de doeken doet hoe een behandeling er in jouw organisatie uitziet? Of is dat te specifiek? Verplaats je in de lezer.
  4. Bepaal je doel.
    Bedenk je niet alleen WIE je wilt bereiken, maar ook WAT je wilt bereiken. Deel je de folder uit op een algemene gezondheidsbeurs? Staat jouw brochure bij de dokter in het folderrek? Of laat je de brochure uitdelen door verwijzers? Wil je de lezer informeren over jouw organisatie? Aansporen tot het maken van een persoonlijke afspraak? Of het boeken van een behandeling?
  5. Schrap.
    Met de lezer in gedachten kun je gaan schrappen. Focus in jouw brochure op de ‘WHY’: waarom moet iemand voor jouw organisatie kiezen? Details, specifieke informatie en diepgang volgen later. Bijvoorbeeld tijdens een persoonlijk gesprek, een rondleiding of een eerste (behandel)afspraak. Dwaal je af? Ga je stiekem toch de diepte in? Keer dan weer terug naar de lezer.
  6. Schakel hulp in.
    Je bent gepassioneerd, je bent enthousiast en een specialist. Dan is het lastig om objectief en globaal naar je eigen vakgebied te kijken. Alles is in jouw ogen immers belangrijk. Daarom is het goed om de hulp van anderen in te roepen. Dat kan een vriend of vriendin zijn, de buurvrouw, je moeder, je zoon of (TIP!) een klant, cliënt of patiënt. Zij weten immers als geen ander waarom ze voor jou en jouw organisatie hebben gekozen én wat zij belangrijk vinden in een corporate brochure.

Heb je moeite met schrappen? Blijft jouw brochure overvol staan? Of wil je gewoon weg goed advies en wat praktische hulp bij het herschrijven of ontwikkelen van jouw corporate brochure? Ik help je graag!

Neem contact op met Moor!

 

-->