Tijd voor een blik op het nieuwe jaar. Laat jouw organisatie in 2019 stralen en ga sterk van start met een klinkend communicatieplan! Hoe? Je leest het hier!

Stap 1: Wie wil jij komend jaar bereiken?
Op welke doelgroep ga jij je in 2019 richten? Formuleer jouw doelgroep(en) zo specifiek mogelijk en bepaal per doelgroep de typische kenmerken, benaderwijze, werkwijze, maar ook zaken als voorkeuren van deze doelgroep.

Stap 2: Wat is jouw communicatiedoel in 2019?
Wil jij in 2019 een e-maillijst opbouwen met minimaal 500 abonnees? Wil jij regelmatiger contact met jouw klant? Of wil jij werken aan je zichtbaarheid op Social Media? Kies jouw communicatiedoel (of doelen!) en formuleer ze SMART (Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch, Tijdsgebonden).

Stap 3: Kies jouw middelen & wijze
Welk middel (of mix van middelen) sluit het beste aan bij jouw communicatiedoel? En bij de wensen van jouw doelgroep?

  • Online/offline
  • Uitgebreid of beknopt
  • Wekelijks, maandelijks of eenmalig
  • Website, nieuwsbrief, social media, brochure, presentatie, etc.

Stap 4: Plannen, monitoren en evalueren
Zo, het raamwerk van je communicatieplan staat! Nu is het belangrijk dat je een heldere planning maakt (inclusief taakverdeling), zodat je ook zeker weet dat het plan tot uitvoer komt. In de planning staat exact vermeld wie op welke dag wat doet. Naast goed plannen is het ook van belang om je voortgang te monitoren: zit je nog op de goede weg? Wijk je niet te veel af van de boodschap? Moet je tóch kiezen voor een ander middel? Bijsturen kan namelijk altijd. Is de uitvoering van het plan afgerond? Plan dan een evaluatieronde.

Meer tips of hulp nodig? Neem contact op met Moor!


Lekker lezen in je lunchbreak? Elke woensdag verschijnt een nieuwe editie van Moor Breekt de Week! Boordevol communicatietips om de informatie van jouw organisatie aantrekkelijker, begrijpelijker en toegankelijker te maken. Bekijk hier het archief.

-->