Het is zo makkelijk. Je ziet een bericht op Facebook, Twitter of LinkedIn. Een bericht waarvan je haren overeind gaan staan. Een bericht waarvan je bloed gaat koken. Je klikt op ‘reageren’, typt in korte tijd een vurige reactie en klikt op verzenden. Zo, dat is eruit. 

Strijd

Veel mensen realiseren zich niet dat hun ongezouten mening, hun vurige bericht en hun stortbak van emotie inmiddels door de hele wereld te lezen is. Vrienden op Facebook, maar ook connecties op LinkedIn. Je werkgever, collega’s, toekomstige werkgever, klanten en gewoonweg vreemden. Al deze mensen gun je nu de mogelijkheid om een beeld van jou te vormen. Een beeld dat misschien helemaal niet klopt met de werkelijkheid. Of een beeld dat niet klopt met hetgeen je als bedrijf uit wilt stralen.

Natuurlijk is je mening geven op Social Media niet verkeerd. Het kan juist interessant zijn om je te mengen in discussies waar jij verstand van hebt, om je mening te geven over een gebied waarin jij expert bent of om te laten weten hoe je over een (zakelijke) kwestie denkt. Je kunt daarmee een waardevolle bijdragen leveren aan discussies. Maar waar ligt de grens? Wat voor invloed heeft het op een bedrijf als een werknemer (weliswaar uit eigen naam) een pittig commentaar levert op het vluchtelingenbeleid? Op terrorisme? Op de politiek of op ‘het feit dat Yuri van Gelder weggestuurd is bij de Olympische Spelen’? Wat voor beeld krijgen potentiële klanten van een zzp’er wanneer deze persoon zich vrij uitlaat over geloof, cultuur of politiek op zijn (persoonlijke) Facebookpagina?

Hoe ga jij als bedrijf en als persoon om met Social Media? Welke mening plaats je wel? En wat doe je juist niet? Wat gaat volgens jou te ver? En wat moet mogelijk zijn/blijven?

Ik ben benieuwd naar jullie verhaal!

 

PS. Ga jij je eerste stappen op Social Media zetten en wil je dit goed, sterk en professioneel aanpakken? Neem dan contact op met Moor Communicatie!

-->