Storytelling is hip and happening. We willen het verhaal achter bedrijven, personen, producten, diensten en ondernemingen leren kennen. Een verhaal is authentiek, deelt gebeurtenissen en geeft een persoonlijk kijkje in de keuken. Heel anders dan een salesriedeltje of ander verkooppraatje. Een verhaal neemt je mee in de wereld van het bedrijf, laat je zien waar de kernwaardes van het bedrijf ontstaan zijn en hoe het bedrijf zich in de loop der jaren ontwikkeld heeft.

Een sterk verhaal, hoe pak je dat aan?
Wanneer je doet aan ‘storytelling’, wil je meer dan alleen een goed verhaal op de ‘over ons’ pagina. Je wilt dat jouw verhaal doorklinkt op elke pagina en in elke communicatie-uiting (reclame, folders/flyers, social media). Een sterk verhaal is daarom ontzettend belangrijk. Je start een verhaal met een thema. Dit kan van alles zijn: een gebeurtenis in de geschiedenis, de locatie van je bedrijf, het ontstaan van je bedrijf, ontstaan van de bedrijfsmissie, de ontwikkeling van je allerlekkerste recept/dienst/product, je beste dienst, de meest opmerkelijke klant, het leven van de oprichter, etc. Je thema gaat om wát je wilt vertellen. Vervolgens is het zaak om te bepalen hóe je dit wilt vertellen. Je richt de rest van je verhaal in: wie zijn de personages? Wanneer speelt het verhaal zich af? Wie vertelt het verhaal? Hoe verloopt het verhaal? Wat is je stijl (toon, aard, vorm)?

Waar vertel je je verhaal?
Laat je verhaal vervolgens overal doorklinken. Op je website, in je brochures, op de sociale media. Vergeet daarbij ook het visuele aspect niet. Laat je foto’s afbeeldingen en video’s naadloos aansluiten op je verhaal. Een echt, authentiek verhaal met glanzende, niet natuurlijke stockphoto’s doet afbreuk aan je verhaal. Andersom zijn echte foto’s met een glitter en glamour verhaal ook niet geloofwaardig. Je verhaal hoeft niet uiterst succesvol te zijn: fouten, mislukkingen of fiasco’s met daaropvolgende oplossingen laten zien dat jullie bedrijf midden in de maatschappij staat en leert van hetgeen er in het verleden is gebeurd.

Het werkt!
Dat het effect van het concept storytelling geen sprookje is, bleek uit het experiment ‘SignificantObjects’. De onderzoekers van dit experiment kochten tweedehands spullen op eBay (van 1 dollar) en verkochten het daarna opnieuw, maar ditmaal met een mooi verhaal erbij. Een roze speelgoedpaardje werd op die manier voor 1 dollar gekocht en voor maar liefst 104 dollar verkocht. Hoe dat kan? Verhalen dragen bij aan de authenticiteit van een product, dienst of bedrijf. Daarnaast toont onderzoek aan dat verhalen stofjes in de hersenen vrijmaken, die geassocieerd worden met beloning en plezier.

Maar let op: je kunt ook te ver gaan. Blijf trouw aan jouw bedrijfscultuur en je product of dienst. Hierover lees je over twee weken meer! (PS. Geen enkele blog van Moor Breekt de Week missen? Abonneer je via de website!)


Ben jij klaar om jouw bedrijfsverhaal te vertellen? Schakel de hulp van Moor Communicatie in! Samen maken we een verhaal dat de moeite waard is om te vertellen! Benieuwd hoe? Neem contact op via info@moorcommunicatie.nl

-->