Commercie is vies. En eng! Geld trouwens ook. En als stichting hoef je toch geen geld over te houden? Dus waarom zou je jouw organisatie dan effectief inrichten? En waarom zou je proberen om mensen voor jouw organisatie te ‘winnen’?

Veel zorgorganisaties krijgen de kriebels van het woord commercie. ‘Wij zijn niet commercieel’. ‘Wij doen niet aan sales’. Een gemiste kans. Want door je als zorgorganisatie iets zakelijker op te stellen (juíst door persoonlijk te zijn en jouw doelgroep extra aandacht te geven), kun je grote stappen zetten met jouw organisatie. Want ook jouw organisatie is afhankelijk van voldoende cliënten, patiënten of klanten (en de geldstroom die daarmee gepaard gaat).  Daarom is het van belang dat zoveel mogelijk mensen weten wie je bent, wat je doet en hoe je dat doet. De juiste informatie (en de manier waarop je deze info presenteert) is daarbij van levensbelang. Geen commerciële borstklopperij, maar pure, oprechte informatie waar de ontvanger iets aan heeft. Daar waar ‘Thuiswerken-via-TEAMS’ het nieuwe roken is, is ‘Informeren het nieuwe verkopen’.

Mijn tip? Benader jouw organisatie in zorg & welzijn eens wat vaker met een (iets) commerciëlere bril op. Stel jezelf de vraag: hoe zouden ze dit in het zakenleven aanpakken? Hoe zorgen zij voor toewijding en consistentie?

  • Zorg voor een laagdrempelige kennismaking

Hoe kan iemand jouw organisatie op een makkelijke manier leren kennen? Denk hierbij aan bijvoorbeeld een gratis te downloaden E-book, een animatiefilmpje, een kort artikel in een (nieuws)blad en natuurlijk je website. Maar ook een aansprekend verhaal, een wedstrijd of ludieke actie kan je in contact brengen met (nieuwe) klanten, patiënten of cliënten.

  • Leer elkaar kennen en investeer in een relatie

Mensen doorlopen verschillende stappen voordat ze uiteindelijk met jou in zee gaan. Ze willen je leren kennen, moeten je daarna vertrouwen en het je tenslotte ook gunnen. Je verhoogt jouw gunfactor én verdiept jullie band door regelmatig van je te laten horen. Dat kan op social media, maar bijvoorbeeld ook door het geven van gratis lezingen, het delen van kennis en het organiseren van bijvoorbeeld een vragenuurtje. Op die manier versterk je de band met je potentiële klant, cliënt of patiënt.

  • Blijf in contact

Is jullie traject, project of behandeling afgerond? Blijf daarna met elkaar in contact. Bijvoorbeeld: ben jij diëtist en is jouw klant nu op zijn of haar streefgewicht? Mail elke maand met de vraag hoe het gaat en stuur wat tips om het streefgewicht te behouden (recepten, beweegtips, activiteiten) of organiseer een digitale bijeenkomst voor meerdere klanten.  Andere tips?

  • Start een (besloten) groep op bijvoorbeeld Facebook waarin jullie in contact blijven
  • Maak een kwartaalupdate met tips, nieuwtjes en inzichten
  • Ontwikkel een vervolgaanbod voor jouw cliënt/patiënt/klant

Belangrijk: zorg dat elke uiting logisch op elkaar volgt. Dezelfde toon, dezelfde setting, hetzelfde gevoel.


Soms is het heerlijk om even ergens tegenaan te schoppen. Te laten weten dat je er bent. En wat je van iets vindt. In deze blogreeks (‘Moor Rebellentour’) keren we ons lekker tegen wat heilige social media huisjes, Google-tips, communicatiewetten en schrijfregels.

Vorige week: Op nummer 1 in Google
Volgende week:   Gooi maar over de schutting!
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->