De titel klonk een stuk uitdagender dan de inhoud van het boek. ‘De waarheid’ van Luc Nilis was een stuk minder spraakmakend dan van bijvoorbeeld René van de Gijp of Wim Kieft. Maar daardoor niet minder waardevol. De waarheid hoeft niet altijd schokkend, ingrijpend of hard te zijn. Hoe eerlijk ben jij in jouw communicatie?

“Ik durfde dit bericht eigenlijk niet te plaatsen. Was bang voor de reacties. Deed ik het goed? Wat vonden anderen van mij?” Dit eerlijke betoog van een connectie op LinkedIn ging nog enkele zinnen verder. Het geeft mij altijd een tegenstrijdig gevoel. Aan de ene kant vind ik het goed dat mensen eerlijk durven te zijn en de wereld niet rooskleuriger maken dan dat hij is. Maar aan de andere kant is er ook een grens. Moet je als organisatie altijd eerlijk zijn? Ik denk het niet.

Eerlijk of oprecht?
Er is volgens mij namelijk een verschil tussen oprecht zijn en eerlijk zijn. Ben je als organisatie oprecht? Dan communiceer je vanuit je hart. Dat is in mijn ogen iets anders dan je vuile was buiten hangen. Eerlijk zijn kent zijn grenzen. Soms is het beter als je niet alles vertelt. Niet omdat je niet eerlijk wilt zijn of omdat de waarheid een geheim is, maar omdat niet iedereen alles over jou en jouw organisatie hoeft te weten.

Bewust
Een bestuurder van een zorgorganisatie vertelde me laatst: ik deel bewust niet alles met iedereen. Sommige zaken zijn voorbehouden aan het bestuur. We zijn tot op zekere hoogte open, maar brengen bewust niet alles naar buiten.

Waar ligt voor jullie organisatie de grens? Deel jij alles met jouw connecties op LinkedIn? Of kies je bewust voor een grens?


Er is (bijna) niets zo leerzaam als lezen. Je verrijkt je wereld, doet nieuwe inzichten op en kunt helemaal opgaan in een verhaal. In deze reeks nemen we een duik in mijn boekenkast. Ga je mee?

Vorige week: De meeste mensen deugen – over goedheid van de mens en vertrouwen
Volgende week:   Dossier 64 – over een nummer zijn en je een nummer voelen
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Kan jouw (zorg- of welzijns)organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

-->