Niet het snelste dier, het meest intelligente dier, het sterkste dier of het grootste dier overleeft generatie na generatie. Het zijn de dieren die zich het beste aanpassen aan hun omgeving en het beste reageren op veranderingen die overleven. Dieren die een snavel ontwikkelen, omdat ze daardoor beter of makkelijker kunnen eten. Of dieren die een vacht met schutkleuren hebben, zodat ze zich beter kunnen verstoppen voor hun vijand. Deze theorie van Charles Darwin gaat overigens niet alleen op voor de dierenwereld. Bij organisaties zie je hetzelfde.

V&D was decennialang een begrip. Ze bleven hun formule dan ook erg trouw: het werkte immers al jaren. Maar consumenten veranderden wel. Ze gingen online bestellen, wilden snellere service en zochten naar producten die perfect aansloten op hun leefstijl. Tja, we weten allemaal hoe het met V&D afgelopen is.

Het is dus als organisatie belangrijk om te veranderen. Om mee te bewegen met wat er in de wereld gebeurt. Om net dat stapje eerder te zijn. Het is een kunst om trouw aan jezelf en de organisatie te blijven en tóch te innoveren.

Gaat er in jouw (zorg)organisatie iets veranderen? Dan is het van groot belang om daar helder over te communiceren. Stel je voor: jouw hele zorginstelling gaat werken met een nieuw systeem. Hierdoor zijn patiëntgegevens 24/7 digitaal beschikbaar. Overdrachten worden makkelijker, gegevens raken niet meer kwijt en je voldoet als organisatie ook nog eens aan allerlei wet- en regelgeving. Klinkt fantastisch toch?

Maar deze wijzigingen brengen ook een hoop verandering voor medewerkers en patiënten met zich mee. Je kunt je bevindingen niet meer snel op een papiertje krabbelen en bent veel tijd kwijt met het invoeren van de gegevens (tijd die je normaal aan de patiënt zou besteden!). Heldere communicatie is in deze situatie onmisbaar. Laat jouw medewerkers weten wát er gaat veranderen, wáárom het gaat veranderen en wánneer. Wees open, eerlijk, transparant. Laat zien (het liefst letterlijk) welke gevolgen de wijzigingen voor jouw medewerkers hebben. Neem ze stap voor stap mee in de ontwikkelingen. Houd ze op de hoogte, betrek ze bij het proces en blijf positief.

Hulp nodig? Moor Communicatie adviseert je graag op gebied van communicatie!

Volgende week: Weet dat je niets weet – Socrates.
Geen blog meer missen? Meld je aan via www.moorcommunicatie.nl 


Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

Neem contact op met Moor Communicatie
-->