Wie doet wat in jouw (zorg)organisatie? Bij wie kan een patiënt of cliënt terecht met vragen? Wie draagt welke verantwoordelijkheid? En waarom? Een zorg- of welzijnsorganisatie kent vaak veel lagen, functies en lijntjes. Hoe steekt jouw organisatie in elkaar? En hoe maak je dit duidelijk, zowel intern als extern? 

De metaforische schaar uit je Zwitsers zakmes zet je in als je taken, rollen en verantwoordelijkheden wilt verhelderen en evenwicht wilt herstellen.Gabriël Anthonio – Het Zwitsers zakmes van de leider 

Steeds meer organisaties in zorg- en welzijn werken samen. Ze kijken over de muren van hun eigen organisatie. Dat is mooi en in veel gevallen effectief, omdat dan niet de (zorg)organisatie maar de patiënt/cliënt/klant en zijn of haar welbevinden centraal staat. De zorgvrager is het middelpunt en de zorgorganisaties staan hieromheen. Ze nemen de patiënt, cliënt of klant mee op zorg- (of welzijns) reis en beperken zich daarbij niet tot de mogelijkheden, kwaliteiten en capaciteiten van hun eigen organisatie. Prachtig! Maar het roept soms ook verwarring op.

Want wie is voor wat verantwoordelijk? Bij wie kun je aankloppen met vragen? Een duidelijke taakverdeling en organisatiestructuur kan veel helderheid bieden, zowel voor eigen medewerkers als voor zorgvragers en hun omgeving. Breng daarom je organisatie én je zorgpaden in beeld. Zeker in gekke tijden als dit hebben mensen behoefte aan houvast, aan duidelijkheid en structuur.

Een kleermaker meet en tekent eerst zijn patroon uit, voordat hij gaat knippen

Gabriël Anthonio – Het Zwitsers zakmes van de leider 

Breng je jouw organisatie letterlijk en figuurlijk in kaart, dan zie je al snel waar de verbeterpunten liggen. Je ziet bijvoorbeeld dat een groot deel van het (behandel)traject bij organisatie x ligt, maar dat de vragen die uit dit traject voortkomen bij jouw organisatie terecht komen.

Ben je benieuwd hoe je jouw organisatie letterlijk in kaart kunt brengen? Hoe jij de metaforische schaar uit het Zwitsers zakmes in kunt zetten en daarover doelgericht kunt communiceren met zowel internen als externen? Lees dan het E-book ‘Jouw zorg in kaart in 5 eenvoudige stappen‘ of boek een adviessessie bij Moor Communicatie!

Deze blogreeks draait om het boek ‘Het Zwitsers zakmes van de leider‘ van prof. dr. Gabriël Anthonio. Anthonio is naast een inspirerend spreker (die put uit zijn eigen ervaringen in het werkveld en privé) ook voorzitter van de Raad van Bestuur van Verslavingszorg Noord Nederland, Bijzonder hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en Lector  aan de Stenden Hogeschool in Leeuwarden.

Vorige week: De kurkentrekker – uit de diepte omhoog
Volgende week: De blikopener – jouw weg naar verhalen

Geen blog meer missen? Meld je aan via www.moorcommunicatie.nl 


Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

Neem contact op met Moor Communicatie

 

-->