Soms moet je als (zorg)organisatie lef hebben. Het onderste boven durven te halen. Negatieve zaken, onrust of onvrede die smeulen onder de oppervlakte naar boven duwen. Het is een kunst om deze zaken goed te verwoorden en mondeling of op papier over te brengen naar klant, cliënt, patiënt en/of medewerker. Doe je dit goed? Dan kun je samen enorme stappen vooruit zetten. Maar de lijn is dun. 

Onrust, onvrede, onuitgesproken emoties, teleurstellingen: in de wereld van zorg en welzijn heb je er dagelijks mee te maken. Zeker in barre tijden zoals nu. Of het nu gaat om het nijpende tekort aan personeel, het bezetten van de ‘corona-afdeling’ of het inzetbaar houden van medewerkers. Maar ook reguliere zaken zoals een operatie die niet geheel naar wens is verlopen of een behandeltraject dat niet aanslaat. Soms is het goed om deze situaties met hun bijbehorende emoties ‘handen en voeten’ te geven. Het lucht op wanneer je uitspreekt wat er aan de hand is.

De kurkentrekker haalt blokkades en energievreters weg en creëert ruimte. Verwijder je de kurk, dan krijgt wat opgesloten zit weer lucht.  – Gabriël Anthonio – Het Zwitser zakmes van de leider

Timing is hierbij cruciaal. Na een drukke, slepende werkdag valt een lange, formele brief over hoge werkdruk niet prettig. En net na het overlijden van een patiënt is praten over proces- en dienstverbetering misschien geen handige optie. Let dus op wat je wanneer deelt.

Dosering is van groot belang. Gooi niet alles in één keer op tafel. Liever drie keer een communicatie-uiting met beknopte informatie dan álles in een lange brief, video of mail. Houd het ook bij één onderwerp per uiting. Ga in je mailing over de coronamaatregelen niet in op zaken die hier weinig mee te maken hebben (zoals het nieuwe administratiesysteem of de nieuwe materialen waar jullie mee werken).

Eerlijkheid is nodig. Het leven is nu eenmaal niet altijd rozengeur en maneschijn. Waar mensen werken worden fouten gemaakt en in tijden van crisis lopen zaken nu eenmaal anders dan gewenst of gehoopt. Wees daarom eerlijk in je communicatie. Wil je de boel ophelderen, de lucht klaren of smeulende zaken naar de oppervlakte halen? Start dan met je hand in eigen boezem te steken. Erken waar je zelf misschien anders of beter had kunnen reageren. Dit geeft ruimte aan de ander om ook eerlijk te zijn.

Benieuwd hoe jij binnen jouw zorg- of welzijnsorganisatie moeilijke onderwerpen bespreekbaar kunt maken? Ik help je graag! Tijdens een advies- of inspiratiesessie kijken we naar de wensen van jouw organisatie, het doel, de doelgroep, de communicatiemiddelen die je in kunt zetten en natuurlijk de boodschap.

Deze blogreeks draait om het boek ‘Het Zwitsers zakmes van de leider‘ van prof. dr. Gabriël Anthonio. Anthonio is naast een inspirerend spreker (die put uit zijn eigen ervaringen in het werkveld en privé) ook voorzitter van de Raad van Bestuur van Verslavingszorg Noord Nederland, Bijzonder hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en Lector  aan de Stenden Hogeschool in Leeuwarden.

Vorige week: Het kleine mes – kortstondig en doelgericht ingrijpen
Volgende week: De schaar – praktisch ingrijpen

Geen blog meer missen? Meld je aan via www.moorcommunicatie.nl 


Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

Neem contact op met Moor Communicatie

 

-->