Een informatieve tekst is niet alleen toegankelijker, begrijpelijker en efficiënter te maken met behulp van woorden. In de Moor Breekt de Week special ‘De kracht van…’ leer je wat nog meer bij kan dragen aan heldere communicatie. Deze week deel 1: De kracht van kleur!

Een document zonder kleur is als een voetbalveld zonder goals: het kan, maar het is ook verdomd saai.

  • Kleur kan structuur geven aan je tekst. Geef alle kopjes een kleur en kies voor een andere kleur voor je subkopjes. Laat belangrijke woorden opvallen door een kleurtje.
  • Kleur kan je document opfleuren. Het geeft je document een frisse en toegankelijke uitstraling. Let wel op de hoeveelheid kleurgebruik. Beperk het aantal kleuren en zet kleur sporadisch in, zodat het een krachtig middel blijft (en geen kindertekening wordt).
  • Kleur kan je lezer beïnvloeden en zelfs sturen. Kleuren roepen gevoelens op. Zo staat rood voor emotie (passie, macht, kracht) en geel voor enthousiasme, vrolijkheid en vertrouwen. Blauw wordt geassocieerd met veiligheid en betrouwbaarheid en groen met duurzaamheid. Er is zelfs een term voor de filosofie achter een bepaalde kleurkeuze: kleurenpsychologie.

 


Wil jij weten hoe je kleur in kunt zetten in jouw communicatie-uitingen? Vraag het Moor!
Wil je meer tips op het gebied van communicatie, schrijven en informeren? Bekijk hier het archief.

-->